- 526
- 1000
- 1000
- 1000
غضب،محافظ دین و جامعهی دینی، 7
سخنرانی حجت الاسلام اسماعیل رمضانی با موضوع " غضب،محافظ دین و جامعهی دینی"، جلسه هفتم: غضب حول حریم حق، سال 1404
خداوند متعال غضب را در وجود انسان برای حفظ حریم حق و دفاع از حریم حق به ودیعه گذاشته است و غضب هست که محافظ دین و جامعه دینی هست. غضب مثل یک دیواری و مثل یک سربازی از ارزش ها دفاع می کند و اگر غضب نبود هیچ ارزشی محافظ نداشت و حفظ نمی شد. در رابطه با سیستم غضب در وجود انسان حرف زدیم و بعد گفتیم که اگر غضب در حول حریم حق صورت نگیرد. آن وقت دور هوای نفس صورت می گیرد، چون انسان خالی از محبوب نمی شود و محبوب هم خالی از غضب نمی شود. آنوقت غضب در جاهای دیگر شکل می گیرد و انسان و جامعه دینی دچار بیماری خودایمنی می شود. در بیماری خودایمنی سیستمی که قرار بود از بدن محافظت کند، اتفاقا خودش به سیستم مهاجم تبدیل می شود و می زند بافت های سالم بدن را تخریب می کنم. جامعه آن رحمت بین خودش را از دست می دهد. نشانه جامعه ایمانی که به غضب دور هوای نفس مبتلا شده این هست که به تفرقه دچار می شوند. تفرقه نفرین ابی عبدالله علیه السلام تو کربلا بوده و در جایی که خداوند متعال جعل مودت و رحمت کرده است. در روایات ما می فرماید اگر خواستید دینتان را بسنجید، دین انسان حب و بغض هست. باید ببینید که به کی غضب می کنید به چی غضب می کنید؟ همان می شود دین شما. دینت را با اعتقاداتت نسنج با اندیشه هایت نسنج، دینت را با حب و بغضت بسنج، حب و بغض تعیین کننده هست. آن مرز دین تو، مرز ایمان تو را مشخص می کند. لذا اگر رنج مومنین را خواستی، اگر به کینه مومنین دچار شدی، آنوقت دیگه نباید مرزهای ایمانیت را جای دیگری بچینی. در جامعه ایمانی شکل زندگیتون باید رباتی باشد.
خداوند متعال غضب را در وجود انسان برای حفظ حریم حق و دفاع از حریم حق به ودیعه گذاشته است و غضب هست که محافظ دین و جامعه دینی هست. غضب مثل یک دیواری و مثل یک سربازی از ارزش ها دفاع می کند و اگر غضب نبود هیچ ارزشی محافظ نداشت و حفظ نمی شد. در رابطه با سیستم غضب در وجود انسان حرف زدیم و بعد گفتیم که اگر غضب در حول حریم حق صورت نگیرد. آن وقت دور هوای نفس صورت می گیرد، چون انسان خالی از محبوب نمی شود و محبوب هم خالی از غضب نمی شود. آنوقت غضب در جاهای دیگر شکل می گیرد و انسان و جامعه دینی دچار بیماری خودایمنی می شود. در بیماری خودایمنی سیستمی که قرار بود از بدن محافظت کند، اتفاقا خودش به سیستم مهاجم تبدیل می شود و می زند بافت های سالم بدن را تخریب می کنم. جامعه آن رحمت بین خودش را از دست می دهد. نشانه جامعه ایمانی که به غضب دور هوای نفس مبتلا شده این هست که به تفرقه دچار می شوند. تفرقه نفرین ابی عبدالله علیه السلام تو کربلا بوده و در جایی که خداوند متعال جعل مودت و رحمت کرده است. در روایات ما می فرماید اگر خواستید دینتان را بسنجید، دین انسان حب و بغض هست. باید ببینید که به کی غضب می کنید به چی غضب می کنید؟ همان می شود دین شما. دینت را با اعتقاداتت نسنج با اندیشه هایت نسنج، دینت را با حب و بغضت بسنج، حب و بغض تعیین کننده هست. آن مرز دین تو، مرز ایمان تو را مشخص می کند. لذا اگر رنج مومنین را خواستی، اگر به کینه مومنین دچار شدی، آنوقت دیگه نباید مرزهای ایمانیت را جای دیگری بچینی. در جامعه ایمانی شکل زندگیتون باید رباتی باشد.


تاکنون نظری ثبت نشده است