- 54
- 1000
- 1000
- 1000
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه بیست و یکم
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا»، جلسه بیست و یکم: باور و اعتقاد محکم، سال 1403
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً مَعَ إِیمَانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً
در این فراز آیه که میفرماید خدای سبحان سکینه را بر قلوب مومنین نازل کرد، ایمانشان را ازدیاد بعد ازدیاد ایجاد کرد، بعد به دنبالش میفرماید چرا؟ چون لله جنود السماوات و الارض و کان الله، این کان الله علت کل است، کان الله علیما حکیما. خیلی زیباست.
این لله جنود السماوات و الارض ظاهرا دوبار در قرآن ذکر شده است. هر دو بار هم در این سوره آمده است. به فاصله 2-3 آیه. یکبار برای تایید مومنان خداوند و لله جنود السماوات و الارض را آورده است، و یکبار هم برای مغلوب کردن کفار و ذلت آنها و لله جنود السماوات و الارض را آورده است.
لله جنود السماوات و الارض؛ اگر باورش در انسان شکل بگیرد، بفهمد که همه صحنه زمین و آسمان لشگر حق هستند که این نگاه اگر در وجود انسان شکل بگیرد، خیلی آثار وجودی دارد.
این نگاه که عالم لشگر حق است گاه امتحان. این اگر در مومنین باور بشود به کار گیریاش آسان میشود. به مقدار باور قدرت به کار گیری لشگر حق محقق میشود. اگر میبینیم حاج قاسم شهید ما، سردار دلهای ما از هیچی نمیترسید، این باور برایش ایجاد شده بود که عالم لشگر حق است و بی اذن او تیری به او نخواهد خورد.
اگر دارد که بعضی در بعضی جنگها بی خود و بی زره میرفتند، عاشق شدن حال عجیبی است. درست است که باید رعایت کرد، زره پوشید، کلاهخود بر سر گذاشت. اما مسئله فوق این حرفهاست. اسباب عادی را باید رعایت کرد.
غیر از اینکه خود اینکه آسمانها و زمین جنود حق هستند نشان میدهد که خدای سبحان با واسطه هم کارهایش را انجام میدهد اما واسطهها تحت تدبیر محض خدای سبحان هستند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً مَعَ إِیمَانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً
در این فراز آیه که میفرماید خدای سبحان سکینه را بر قلوب مومنین نازل کرد، ایمانشان را ازدیاد بعد ازدیاد ایجاد کرد، بعد به دنبالش میفرماید چرا؟ چون لله جنود السماوات و الارض و کان الله، این کان الله علت کل است، کان الله علیما حکیما. خیلی زیباست.
این لله جنود السماوات و الارض ظاهرا دوبار در قرآن ذکر شده است. هر دو بار هم در این سوره آمده است. به فاصله 2-3 آیه. یکبار برای تایید مومنان خداوند و لله جنود السماوات و الارض را آورده است، و یکبار هم برای مغلوب کردن کفار و ذلت آنها و لله جنود السماوات و الارض را آورده است.
لله جنود السماوات و الارض؛ اگر باورش در انسان شکل بگیرد، بفهمد که همه صحنه زمین و آسمان لشگر حق هستند که این نگاه اگر در وجود انسان شکل بگیرد، خیلی آثار وجودی دارد.
این نگاه که عالم لشگر حق است گاه امتحان. این اگر در مومنین باور بشود به کار گیریاش آسان میشود. به مقدار باور قدرت به کار گیری لشگر حق محقق میشود. اگر میبینیم حاج قاسم شهید ما، سردار دلهای ما از هیچی نمیترسید، این باور برایش ایجاد شده بود که عالم لشگر حق است و بی اذن او تیری به او نخواهد خورد.
اگر دارد که بعضی در بعضی جنگها بی خود و بی زره میرفتند، عاشق شدن حال عجیبی است. درست است که باید رعایت کرد، زره پوشید، کلاهخود بر سر گذاشت. اما مسئله فوق این حرفهاست. اسباب عادی را باید رعایت کرد.
غیر از اینکه خود اینکه آسمانها و زمین جنود حق هستند نشان میدهد که خدای سبحان با واسطه هم کارهایش را انجام میدهد اما واسطهها تحت تدبیر محض خدای سبحان هستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است