display result search
منو
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه هفدهم

إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه هفدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 5 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا»، جلسه هفدهم: ایمان و عمل صالح، سال 1403

بحثی که در محضرش بودیم به دنبال عهد جمعی خواندن سوره فتح بیان آیات سوره فتح بود که به آیه شریفه چهارم سوره فتح رسیدیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً مَعَ إِیمَانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً
فراز اول این آیه شریفه که در راستای اینکه خدا فاعل تمام کمالات و خیرات است که از جانب خدا خیرک الینا نازل، خیر تو بر ما نازل می‌شود، و البته شرنا الیک صاعد، از جانب ما بدی است که اگر باشد به سوی او بالا می‌رود. ولی هر خیری که باشد از جانب خدای سبحان است که ما اصابک من حسنة فمن الله. هر حسنه‌ای فاعلش خداست، این نفی فاعلیت انسان را نمی‌کند. بلکه تأیید و تاکید این فاعلیت به ضمیمه اراده الهی است که این فاعل را به عنوان اینکه امر الهی است، به عنوان اینکه اراده و مشیت الهی است، این فاعل قوت پیدا می‌کند فعلش که با آن اراده گره خورده است. در حالی که عمل سیء و شر به شیطان گره می‌خورد، و اراده و مشیتش از شیطنت نشات می‌گیرد، در وجود این انسان با اراده این انسان ظهور پیدا می‌کند.
اینجا می‌فرماید که هو الذی انزل السکینة فی قلوب المومنین. خدای سبحان است که آرامش را بر قلب‌های مومنان نازل می‌کند. نزول آرامش به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی یعنی ایجاد آرامش. نزول به معنای ایجاد است. منتها لطافتی در این نزول وقتی به کار برده می‌شود دیده می‌شود که آن لطافت این است که وقتی می‌فرماید انزل السکینة، یعنی ایجاد آرامش، مبدئیت این را هم دارد می‌بیند. یعنی از آن مبدا این ایجاد در این اشباع شد که این نزول با توجه به مبداش که هو الذی انزل السکینة است، در این اشباع و دیده شده است. کأن همین الان آن اراده رب در ایجاد سکینه در این حضور دارد. آن حقیقت متعالی که نشات از رب گرفته است، همین الان در این قلب مومن حضور دارد. این خیلی کار را زیبا می‌کند. لذا در جاهایی که انزل را به کار می‌برد به جای اوجد، به جای خلق، این می‌خواهد شدت حضور فاعل را نشان بدهد. شدت حضور الهی را آنجا آشکار بکند که این نازله است، مرتبط است و گسسته نیست. چون نازله ارتباطش محفوظ است. لذا می‌فرماید که هو الذی انزل السکینة. اینکه جمله هم با هو الذی انزل آغاز شده است یعنی فقط و فقط این آرامش از جانب خدا ایجاد می‌شود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن