display result search
منو
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه هجدهم

إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه هجدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 7 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا»، جلسه هجدهم: آرامش قلبی، سال 1403

در محضر آیه شریفه چهارم سوره فتح بودیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً مَعَ إِیمَانِهِمْ
در این فراز آیه بیان شد که سکینه و آرامش از جانب خدا نازل می‌شود. این آرامش یک آرامش ویژه‌ای است که قدرت و توانایی و انگیزه ایجاد می‌کند. آرامش رخوت آور نیست که انسان گاهی در نگاه مادی پیدا می‌کند که آن آرامش حیوانی است. این آرامش آرامش انسانی است. قدرتمند‌تر، با انگیزه تر، حالت سرور و نشاط پیدا می‌کند. رابطه‌اش قوی‌تر می‌شود، در جریانات اجتماعی تاثیرگذارتر می‌شود. جریان طالوت هم که پیش آمد دارد که برای اینکه لشگریان طالوت انگیزه‌شان قوی‌تر بشود برای جنگ با جالوت،خدای سبحان آن تابوت و صندوقی که مخصوص بود به آن ودایعی که موسی علیه السلام در آن قرار داده بود را نازل کرد و انزل فیه السکینة. در آن آرامش برای لشگریان طالوت ایجاد می‌شد که در مقابله با جالوت این‌ها قدرتمند‌تر بمانند. پس سکینه یک آرامشی است که قدرت ایجاد می‌کند، انگیزه می‌دهد، و خوف را از انسان زائل می‌کند.
اگر انسان حالت‌های تکثر برایش پیش بیاید، تکثر‌ها و جذبه‌های مختلف برای انسان ضعف ایجاد می‌کند. اما وقتی انسان تمرکز دارد و خدا را با خودش می‌بیند و می‌یابد، این ارتباط سکینه ایجاد می‌کند. می‌یابد که چیزی در مقابل قدرت الهی قدرت محسوب نمی‌شود. می‌یابد که خدای سبحان پشتیبان اوست که در ادامه آیه هم به همین استدلال می‌کند که دنبال آیه می‌فرماید و لله جنود السماوات و الارض. این سکینه با این دیدن و یافتن لله جنود السماوات و الارض نسبت پیدا می‌کند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:02

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن