display result search
منو
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه چهارم

إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا، جلسه چهارم

  • 1 تعداد قطعات
  • 15 دقیقه مدت قطعه
  • 10 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا»، جلسه چهارم: دستورالعملی برای امروز، سال 1403

این نگاهی که در دو سه روایت در فضیلت سوره فتح عرض کردیم که روایات زیبایی است که انسان را همراه می‌کند با خودش و این سوره مثل یک راهنمایی که قدرت می‌دهد به انسان، انسان را از محدوده تن و زمان و مکان خارج می‌کند، می‌برد در عمق تاریخ، در سخت‌ترین لحظات همراه با پیغمبر می‌کند. وقتی در این سوره وارد می‌شویم زیبایی‌های این سوره در اینکه موضوعاتی مطرح می‌کند دیده می‌شود. موضوعاتی که در این سوره مطرح می‌شود خیلی موضوعات زیبایی است.
مثلا در همان ابتدا اگر بخواهیم یک نگاه کلانی به سوره داشته باشیم، با بحث فتح و انا فتحنا لک فتحا مبینا طلیعه و پیشانی سوره است که آغاز سوره با ایجاد امیدی است در جایی که برای بعضی یک حالت سرگشتی یا سرافکندگی بود، یک دفعه از این رو به آن رو کرد. ایجاد امید و فتح مبینی که تمام نقص‌های گذشته را که دشمن می‌دید نسبت به مومنان، همه آنچه دشمن از مومنان خودش را طلبکار می‌دید، یک دفعه پاک می‌شود، بلکه از این به بعد آن‌ها خودشان را بدهکار مومنان می‌بینند.
ان شاء الله راجع به فتح و اقسام فتح گفتگو می‌کنیم که فتح مطلق داریم، فتح مبین داریم و فتح قریب داریم در قرآن کریم. در مورد این سه قسم فتح ان شاء الله صحبت خواهیم کرد.
نکته دوم بحث غفران بود که لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر. این بی نظیر است در گفتارش که این جور تمام آن ضعف‌هایی که دشمن از مومنان می‌دید یا قوت‌های مومنان را دشمن ضعف احساس می‌کرد و به پای مومنان می‌نوشت، این‌ها پاک خواهد شد و بعد جریان معکوس خواهد شد.
سومین نکته این است که می‌فرماید اتمام نعمت بعد از این فتح محقق می‌شود. اتمام نعمت حقیقتش در غدیر محقق شد. یعنی خدای سبحان گره می‌زند صلح حدیبیه را به جریان غدیر، که مقدمه سازی جریان غدیر در صلح حدیبیه محقق شده است. این خیلی اهمیت و ارزش دارد که جریان غدیر را نتیجه صلح حدیبیه می‌بیند که از اینجا آغاز شد. و در دنبالش می‌فرماید و ینصرک الله نصرا عزیزا. یک نصری را که ان شاء الله راجع به تفاوت فتح و نصر باید گفتگو بکنیم. ممکن است بگوییم مثلا در جنگ بدر نصر محقق شد، اما فتح در جنگ بدر محقق نشد. مسلمانان دفاع کردند. در جنگ احد فتح محقق نشد. در جنگ خندق فتح محقق نشد. فتح خودش یک موارد خاصی را شامل می‌شود که یک باز شدن و سلطه و سیطره بر دشمن در سرزمین‌های آن‌ها را محقق می‌کند. بعد ان شاء الله بحث مفصل‌ترش را خواهیم داشت که تفاوت فتح و نصر چیست.
اینجا می‌فرماید خداوند نصر را، آن هم نصر عزیز محقق شد. ان شاء الله معنا خواهد شد که چرا نصر به صفت عزیز متصف شده است. عزیز را به معنای کمیاب گرفتن یک معناست، عزیز را به معنای غیر قابل نفوذ گرفتن، نفوذ ناپذیری که اصل معناست، معنای دیگری است. زمینی عزاز است که نفوذ ناپذیر باشد. مومن را عزیز دیدند. یعنی مؤمن نفوذ ناپذیر است و خدای سبحان هم عزیز است. آنجایی که خدا عزیز اطلاق می‌شود برش یعنی هیچ نفوذ پذیری در آنجا تصور ندارد. از صلابت غیر قابل نفوذ فعل نشات می‌گیرد. این‌ها هر کدام بحث خودش را دارد.
به دنبالش نزول سکینه در قلوب مومنین و ازدیاد ایمان در قلوب مومنین را بیان می‌فرماید. این هم به دنبال فتح مبینی است که در صلح حدیبیه محقق شد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 15:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن