- 41
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه سی و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه سی و پنجم: بعد جهانی انقلاب و آثار آن، سال 1402
میخواهم درباره انقلاب به یک بعدی اشاره کنم که معمولاً مورد غفلت است و آن بعد جهانی انقلاب هست. انقلاب ما اگر محدود در مرزهای خودش تصور شود و تحلیل شود، حتماً به انقلاب ظلم خواهد بود چون انقلاب ما مسیر حرکت جهان را تغییر داد، مسیر حرکت تاریخ را تغییر داد. بافتههای ذهنی بسیاری از اندیشمندان و آنچه که لااقل مشهور بود چون افکار عمومی را بعضیها اداره میکنند و از اندیشمندان حرفهایی که دلشان میخواهد روی ویترین میگذارند که همه به آنها توجه کنند. به هر حال مسیر نگاه بشر را به دین تغییر داد. تا قبل از انقلاب، انقلابیترین افراد جامعه ما میگفتند دین افیون تودهها است. یعنی تودهها چرا مقابل ظلم انقلاب نمیکنند؟ چون دین آمده حالت افیونی، مواد مخدر، یک کاری کرده است آدمها راضی به حداقل شوند و ظلمها را بپذیرند.
بعضی از انقلابیون مذهبی قبل از انقلاب روضهخوان میکشتند چون دیگر آنها خیلی باور کرده بودند دین لااقل روضههایش افیون ملت هست. حالا مابقی آن اگر نباشد. قضیه اینطوری شده بود. شما گریه میکنی، از ظلم و اینها میگذری. در حالی که برعکس، کسانی که پای روضه بودند و پای دین بودند این انقلاب را به پا کردند و بعدش هم پای این انقلاب ایستادند. بیشترین شهدای ما از همین مجالس روضه رفتند. در خود کشور ما، بسیاری از انقلابیون، تصورشان از دین، تصور غلطی بود. حالا در جامعه جهانی که به شرح ایضاً. همین الآن دین مسیحیت چطوری است؟ حداقل آن چیزی که ظاهر دیده میشود، با ظلم کنار میآید، با جنایت کنار میآید، با جنایت سیاستمداران. مثلاً واتیکان هیچ عکسالعمل خاصی نشان نمیدهد. جلوی قدرت نمیایستد. همان تصور را از دین اسلام هم داشتند و قم را به مثابه واتیکان میدانستند. کاری ندارم. انقلاب ما تصور جهانی نسبت به دین را تغییر داد. و انقلاب ما رسالت جهانیای هم حالا دارد. بنده خبر دارم. تحلیل نیست. کسانی در متن این انقلاب از انقلاب جهانیزدایی کردند. شهداء را مخصوص وطن معرفی کردند. خب با شهدای مدافع حرم چکار میکنید؟ آنها جهاناندیشتر هستند. در اندیشه جهان هستند. در جهان معرفی شدند. سردار سلیمانی. اینها جهان را نجات دادند. منطقه را نجات دادند.
میخواهم درباره انقلاب به یک بعدی اشاره کنم که معمولاً مورد غفلت است و آن بعد جهانی انقلاب هست. انقلاب ما اگر محدود در مرزهای خودش تصور شود و تحلیل شود، حتماً به انقلاب ظلم خواهد بود چون انقلاب ما مسیر حرکت جهان را تغییر داد، مسیر حرکت تاریخ را تغییر داد. بافتههای ذهنی بسیاری از اندیشمندان و آنچه که لااقل مشهور بود چون افکار عمومی را بعضیها اداره میکنند و از اندیشمندان حرفهایی که دلشان میخواهد روی ویترین میگذارند که همه به آنها توجه کنند. به هر حال مسیر نگاه بشر را به دین تغییر داد. تا قبل از انقلاب، انقلابیترین افراد جامعه ما میگفتند دین افیون تودهها است. یعنی تودهها چرا مقابل ظلم انقلاب نمیکنند؟ چون دین آمده حالت افیونی، مواد مخدر، یک کاری کرده است آدمها راضی به حداقل شوند و ظلمها را بپذیرند.
بعضی از انقلابیون مذهبی قبل از انقلاب روضهخوان میکشتند چون دیگر آنها خیلی باور کرده بودند دین لااقل روضههایش افیون ملت هست. حالا مابقی آن اگر نباشد. قضیه اینطوری شده بود. شما گریه میکنی، از ظلم و اینها میگذری. در حالی که برعکس، کسانی که پای روضه بودند و پای دین بودند این انقلاب را به پا کردند و بعدش هم پای این انقلاب ایستادند. بیشترین شهدای ما از همین مجالس روضه رفتند. در خود کشور ما، بسیاری از انقلابیون، تصورشان از دین، تصور غلطی بود. حالا در جامعه جهانی که به شرح ایضاً. همین الآن دین مسیحیت چطوری است؟ حداقل آن چیزی که ظاهر دیده میشود، با ظلم کنار میآید، با جنایت کنار میآید، با جنایت سیاستمداران. مثلاً واتیکان هیچ عکسالعمل خاصی نشان نمیدهد. جلوی قدرت نمیایستد. همان تصور را از دین اسلام هم داشتند و قم را به مثابه واتیکان میدانستند. کاری ندارم. انقلاب ما تصور جهانی نسبت به دین را تغییر داد. و انقلاب ما رسالت جهانیای هم حالا دارد. بنده خبر دارم. تحلیل نیست. کسانی در متن این انقلاب از انقلاب جهانیزدایی کردند. شهداء را مخصوص وطن معرفی کردند. خب با شهدای مدافع حرم چکار میکنید؟ آنها جهاناندیشتر هستند. در اندیشه جهان هستند. در جهان معرفی شدند. سردار سلیمانی. اینها جهان را نجات دادند. منطقه را نجات دادند.
تاکنون نظری ثبت نشده است