- 29
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه سی و دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه سی و دوم: شهیدانه زیستن، سال 1402
یک روایتی از امام جواد علیه السلام من دیدم که در بین همه روایتها از ائمه معصومین نقل شده باشد واقعاً کلام خاصی است. میفرماید که «نِعمَةٌ لا تُشکَرُ کَسَیِّئَةٍ لا تُغفَرُ» نعمتی که تشکر نکنید، به خاطر نعمت شکرگزاری نکنید، مانند گناهی است که بخشیده نمیشود. موضوع خیلی سنگین است و تناسب کلامی و زیبای آن به جای خودش محفوظ، اینکه ما شکر را خیلی باید جدی بگیریم و نباید از کنار تشکر عبور کنیم. وقتی که خدا یک نعمتی را داده است، ما از او تشکر نکردیم، عین یک گناهی است که خدا نبخشیده است. خیلی سنگین است و ضرورت شکر را میرساند. حالا بپردازیم به فرمایش شما. واقعاً شهداء محبوب هستند. اولاً من تبریک میگویم به همه کسانی که به شهداء علاقه دارند. این علامت سلامت نفس آنها است. این علامت پاکی باطن، حتی میتواند علامت حلالخوری باشد. علامتهای خیلی زیادی باشد که در نسل و دودمان تا اعقاب این فرد نوری وجود داشته است چون بعضیها از اینکه شهداء محبوب هستند حرصشان در میآید. لجشان میگیرد که شهداء محبوب هستند. از آدمهایی هم که شهداء را دوست دارند بدشان میآید. من در مورد آنها صحبت نمیکنم. روز جشن و عید است، ما نیمه پر لیوان را ببینیم. واقعاً باید تبریک گفت به کسانی که شهداء را دوست دارند. اما چرا شهداء محبوب میشوند؟ در پرانتز یک نکتهای را هم عرض کنم. آن سخن سردار سلیمانی که باید شهید زندگی کرد تا شهید بشوی. شهیدانه انسان زندگی بکند. آن را هم یادمان باشد، فراموش نکنیم. بعضیها با شوق شهادتی که در جلسات قبل صحبت کردیم در آنها ایجاد میشود، واقعاً میتوانند شهیدانه زندگی کنند. حالا بحث شهید شدن نیست. ما الآن یالا برویم دنبال یک عاملی شهید شویم و اینها. بحث شهیدانه زندگی کردن است. اگر کسی مثل یک شهید زندگی کند، شهید زندگی کند، شهیدانه به سر ببرد روزگار خودش را، مثل شهداء محبوب میشود. خیلیها میروند کوچه پسکوچهها دنبال این میگردند که عواملی برای محبوبیت خودشان پیدا کنند. لااقل در خانواده و اطرافیان. و بعضیها دنبال محبوبیت میان مردم میگردند. این عاملی دارد. در روایات هم ذکر شده است. اولین عامل محبوب شدن این است که انسان از خودخواهی دست بردارد. 24 ساعته ذهن او دنبال تأمین منافع کمارزش نباشد. 24 ساعته ذهن او دنبال دفع ضرر از خودش نباشد. 24 ساعته خودش را نبیند. دیگران را هم ببیند.
یک روایتی از امام جواد علیه السلام من دیدم که در بین همه روایتها از ائمه معصومین نقل شده باشد واقعاً کلام خاصی است. میفرماید که «نِعمَةٌ لا تُشکَرُ کَسَیِّئَةٍ لا تُغفَرُ» نعمتی که تشکر نکنید، به خاطر نعمت شکرگزاری نکنید، مانند گناهی است که بخشیده نمیشود. موضوع خیلی سنگین است و تناسب کلامی و زیبای آن به جای خودش محفوظ، اینکه ما شکر را خیلی باید جدی بگیریم و نباید از کنار تشکر عبور کنیم. وقتی که خدا یک نعمتی را داده است، ما از او تشکر نکردیم، عین یک گناهی است که خدا نبخشیده است. خیلی سنگین است و ضرورت شکر را میرساند. حالا بپردازیم به فرمایش شما. واقعاً شهداء محبوب هستند. اولاً من تبریک میگویم به همه کسانی که به شهداء علاقه دارند. این علامت سلامت نفس آنها است. این علامت پاکی باطن، حتی میتواند علامت حلالخوری باشد. علامتهای خیلی زیادی باشد که در نسل و دودمان تا اعقاب این فرد نوری وجود داشته است چون بعضیها از اینکه شهداء محبوب هستند حرصشان در میآید. لجشان میگیرد که شهداء محبوب هستند. از آدمهایی هم که شهداء را دوست دارند بدشان میآید. من در مورد آنها صحبت نمیکنم. روز جشن و عید است، ما نیمه پر لیوان را ببینیم. واقعاً باید تبریک گفت به کسانی که شهداء را دوست دارند. اما چرا شهداء محبوب میشوند؟ در پرانتز یک نکتهای را هم عرض کنم. آن سخن سردار سلیمانی که باید شهید زندگی کرد تا شهید بشوی. شهیدانه انسان زندگی بکند. آن را هم یادمان باشد، فراموش نکنیم. بعضیها با شوق شهادتی که در جلسات قبل صحبت کردیم در آنها ایجاد میشود، واقعاً میتوانند شهیدانه زندگی کنند. حالا بحث شهید شدن نیست. ما الآن یالا برویم دنبال یک عاملی شهید شویم و اینها. بحث شهیدانه زندگی کردن است. اگر کسی مثل یک شهید زندگی کند، شهید زندگی کند، شهیدانه به سر ببرد روزگار خودش را، مثل شهداء محبوب میشود. خیلیها میروند کوچه پسکوچهها دنبال این میگردند که عواملی برای محبوبیت خودشان پیدا کنند. لااقل در خانواده و اطرافیان. و بعضیها دنبال محبوبیت میان مردم میگردند. این عاملی دارد. در روایات هم ذکر شده است. اولین عامل محبوب شدن این است که انسان از خودخواهی دست بردارد. 24 ساعته ذهن او دنبال تأمین منافع کمارزش نباشد. 24 ساعته ذهن او دنبال دفع ضرر از خودش نباشد. 24 ساعته خودش را نبیند. دیگران را هم ببیند.
تاکنون نظری ثبت نشده است