- 876
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت حسینی، جلسه چهارم
سخنرانی از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «معرفت حسینی»، جلسه چهارم، سال 1399
معرفت امام که می گوییم یعنی اینکه امام دو شأن دارد. یک شأن تشریعی که جانشین پیامبر است و کلامشان در احکام شرع و هر آنچه مربوط به امور دینی است حجت است و خود این به دو بخش تقسیم می شود. یکی احکام و محتوای دین و دیگری حکومت الهی و اطاعت امر که تعبیر می شود به حکومت یا ولایت به معنای خاص خودش.
اینگونه بحث ها از همان صدر اسلام تا به حال مطرح بوده و عمومیت داشته است؛ چون خود امام می خواهد مردم را دعوت کند به راهی که خداپسند است تا مردم وظایف او را بشناسند و تا امام نگوید که چنین مقامی دارد و مردم نپذیرند نوبت به این نمی رسد که بتواند وظیفه اش را به عنوان کسی که داری چنین مقام تشریعی است انجام بدهد. به هر حال از این دو بخش ، چه به معنای حکومت اسلامی و چه به معنای حجت بودن کلام ایشان، در امور دینی و تشریعی مجموعا گاهی تعبیر به منصب تشریعی امام یا مقام تشریعی امام می شود.
معرفت امام که می گوییم یعنی اینکه امام دو شأن دارد. یک شأن تشریعی که جانشین پیامبر است و کلامشان در احکام شرع و هر آنچه مربوط به امور دینی است حجت است و خود این به دو بخش تقسیم می شود. یکی احکام و محتوای دین و دیگری حکومت الهی و اطاعت امر که تعبیر می شود به حکومت یا ولایت به معنای خاص خودش.
اینگونه بحث ها از همان صدر اسلام تا به حال مطرح بوده و عمومیت داشته است؛ چون خود امام می خواهد مردم را دعوت کند به راهی که خداپسند است تا مردم وظایف او را بشناسند و تا امام نگوید که چنین مقامی دارد و مردم نپذیرند نوبت به این نمی رسد که بتواند وظیفه اش را به عنوان کسی که داری چنین مقام تشریعی است انجام بدهد. به هر حال از این دو بخش ، چه به معنای حکومت اسلامی و چه به معنای حجت بودن کلام ایشان، در امور دینی و تشریعی مجموعا گاهی تعبیر به منصب تشریعی امام یا مقام تشریعی امام می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است