- 1402
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت حسینی، جلسه اول، سال 1399
سخنرانی از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «معرفت حسینی»، جلسه اول، سال 1399
در ایام محرم هرچه درباره حضرت سیدالشهدا گفته شود بسیاز کم است. درباره نقش زیارت در سعادت ما انسان ها و به خصوص زیارت اهلبیت علیهم السلام و بالاخص زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام بحث های بسیار طولانی و عمیق قابل طرح است.
مفهوم زیارت چیست؟ معادل کلمه زیارت در فارسی دیدار است و یعنی انسان دیدار و مواجهه جسمانی و حضوری پیدا کند با کسی که می خواهد او را ببیند و تماس داشته باشد. این مصداق روشن برای دو انسان زنده است. اما آنچه گفته می شود این است که شما ائمه اطهار علیهم السلام را در بعد از شهادتشان و رفتنشان از این عالم زیارت کنید طبعا چنین مصداق همه کس فهمی مورد نظر نیست. و در اینجا منظور از زیارت، زیارت قبور است. این یک مرتبه ای نازل تر از آن زیارت حضوری در حیات و مواجهه با او است. و اینکه انسان بخواهد قصد سفر و زیارت کند و به مشاهد مشرفه برود جهت زیارت قبور و مرقد این بزرگواران، برای هر کسی و هر زمانی به آسانی میسر و فراهم نیست.
آن کسانی که موفق میشوند بروند مرقد ائمه را از نزدیک زیارت کنند، عبادت همه آنها مساوی و ارزش کارشان مثل هم نیست. فیالجمله برای امثال ما افراد کممعرفت اینکه ثواب ببریم اهمیت دارد. اگر زیارت مفصل میخوانیم برای این است که ثواب آن بیشتر است. اگر یک روز چندبار می رویم برای اینکه ثواب آن چند برابر شود. این یک مرحله از ارزش زیارت. همین هم بسیار خوب است. بسیار تأکید شده که همین را انجام بدهیم و شاید برای امثال ما غیر از این هم میسر نباشد بخاطر اینکه معرفت ما ضعیف است. چون تفاوت در نیتها مبتنی است بر تفاوت در معرفت و محبت؛ پس مهمترین پایه اختلاف ارزش دو زیارت، اختلاف معرفت ظاهر و محبت ظاهر است.
در ایام محرم هرچه درباره حضرت سیدالشهدا گفته شود بسیاز کم است. درباره نقش زیارت در سعادت ما انسان ها و به خصوص زیارت اهلبیت علیهم السلام و بالاخص زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام بحث های بسیار طولانی و عمیق قابل طرح است.
مفهوم زیارت چیست؟ معادل کلمه زیارت در فارسی دیدار است و یعنی انسان دیدار و مواجهه جسمانی و حضوری پیدا کند با کسی که می خواهد او را ببیند و تماس داشته باشد. این مصداق روشن برای دو انسان زنده است. اما آنچه گفته می شود این است که شما ائمه اطهار علیهم السلام را در بعد از شهادتشان و رفتنشان از این عالم زیارت کنید طبعا چنین مصداق همه کس فهمی مورد نظر نیست. و در اینجا منظور از زیارت، زیارت قبور است. این یک مرتبه ای نازل تر از آن زیارت حضوری در حیات و مواجهه با او است. و اینکه انسان بخواهد قصد سفر و زیارت کند و به مشاهد مشرفه برود جهت زیارت قبور و مرقد این بزرگواران، برای هر کسی و هر زمانی به آسانی میسر و فراهم نیست.
آن کسانی که موفق میشوند بروند مرقد ائمه را از نزدیک زیارت کنند، عبادت همه آنها مساوی و ارزش کارشان مثل هم نیست. فیالجمله برای امثال ما افراد کممعرفت اینکه ثواب ببریم اهمیت دارد. اگر زیارت مفصل میخوانیم برای این است که ثواب آن بیشتر است. اگر یک روز چندبار می رویم برای اینکه ثواب آن چند برابر شود. این یک مرحله از ارزش زیارت. همین هم بسیار خوب است. بسیار تأکید شده که همین را انجام بدهیم و شاید برای امثال ما غیر از این هم میسر نباشد بخاطر اینکه معرفت ما ضعیف است. چون تفاوت در نیتها مبتنی است بر تفاوت در معرفت و محبت؛ پس مهمترین پایه اختلاف ارزش دو زیارت، اختلاف معرفت ظاهر و محبت ظاهر است.
تاکنون نظری ثبت نشده است