سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع نقش اسلام در تکامل انسان
نوعی از تکامل، تکامل انسان از نوعی به توع دیگر است که بنا بر فرضیات دانشمندان از پایین ترین چیزها آغاز شده و به انسان رسیده است. نوع دیگر، تکامل تاریخی نوع انسان است که در اعصار مخنلف کمالات جدیدی برای انسان پیدا شده است. تکامل دیگر تکامل اختیاری انسان است که کم کم به جامعه می رسد و انسان در این تکامل سیر نزولی و صعودی دارد تا به مقصد برسد. برای تکامل اختیاری انسان مقدماتی لازم است که قرآن این مقدمات را در اختیار انسان می گذارد. کمال انسان بر اساس اسلام و قرآن مرتبه ای از هستی انسان است که در آن انسان به خدا نزدیک می شود و به مقام قرب الهی می رسد. مثلا علم کمالی است که اگر در مسیر درست قرار نگیرد انسان را به کمال نخواهد رساند. نمونه ی بارز این امر زندگی شخصی به نام بلعم بائورا است که بسیار دانشمند بوده و خداوند علوم مختلف را در وجود او نهاده بود اما او علم خود را در جهتی خلاف دین به کار گرفت و این امر موجب شد تا سقوط کند.
نوعی از تکامل، تکامل انسان از نوعی به توع دیگر است که بنا بر فرضیات دانشمندان از پایین ترین چیزها آغاز شده و به انسان رسیده است. نوع دیگر، تکامل تاریخی نوع انسان است که در اعصار مخنلف کمالات جدیدی برای انسان پیدا شده است. تکامل دیگر تکامل اختیاری انسان است که کم کم به جامعه می رسد و انسان در این تکامل سیر نزولی و صعودی دارد تا به مقصد برسد. برای تکامل اختیاری انسان مقدماتی لازم است که قرآن این مقدمات را در اختیار انسان می گذارد. کمال انسان بر اساس اسلام و قرآن مرتبه ای از هستی انسان است که در آن انسان به خدا نزدیک می شود و به مقام قرب الهی می رسد. مثلا علم کمالی است که اگر در مسیر درست قرار نگیرد انسان را به کمال نخواهد رساند. نمونه ی بارز این امر زندگی شخصی به نام بلعم بائورا است که بسیار دانشمند بوده و خداوند علوم مختلف را در وجود او نهاده بود اما او علم خود را در جهتی خلاف دین به کار گرفت و این امر موجب شد تا سقوط کند.
تاکنون نظری ثبت نشده است