- 240
- 1000
- 1000
- 1000
عالم محبت، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «عالم محبت»، جلسه چهارم؛ دین بدون محبت، سال 1403
سؤال را اینطور مطرح میکنم که اگر ما خجالت نکشیم و بخواهیم خدای نکرده از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین انتقاد کنیم، باید این موضوع را انتقاد کنیم، چون ما طور دیگری عمل میکنیم و لابد قاعدتاً عمل خودمان را درست میدانیم. آن چیزی که ما میبینیم این است که ما یکدیگر را تخریب کنیم، هر چیزی که گران میشود، صاحبخانه به مستأجر فشار میآورد، مستأجر هم خانهی صاحبخانه را خراب میکند! کارفرما به کارگر فشار میآورد و کارگر هم از کار کم میگذارد، لابد این درست است، وگرنه اگر این کار درست نبود که نباید ما این کار را انجام میدادیم. اینطور است که به یکدیگر رحم نمیکنیم، نسبت به یکدیگر بدبین هستیم، با کوچکترین احتمالی یکدیگر را تخریب میکنیم، لابد این کار درست است، چون اگر این کار درست نباشد که معنا ندارد ما این کار را انجام دهیم، و شاید با اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین رودربایسی داریم که از آنها انتقاد نمیکنیم، چون آنها یک کاری میکنند که عمل ما میگوید ما آن روش را احمقانه میدانیم (نعوذبالله).
چرا باید امام حسن و امام حسین علیهما السلام گونیِ فلز… چون دِرهَم فلز است، نقره است، البته بعضی مناطق بجای نقره از مس استفاده میکردند… زمان به این پیچ و مهرهفروشها سر بزنید، میبینید که گونی دارند، ببینید آیا میتوانید گونی آنها را بلند کنید؟ این موضوع خیلی انگیزه میخواهد که انسان آن گونی را شبانه روی دوش خود بگذارد و به درِ خانهی غیرشیعیان ببرد و پخش کند؛ چه چیزی باعث میشده است که این بزرگواران اینطور بودند؟ آیا انصافاً ما به آنها مربوط هستیم و ربطی داریم؟
اگر ما بخواهیم کاری هم کنیم هم باید آنقدر آن کار را تبلیغ کنند که ما هم قدم کوچکی برداریم، بعداً هم خسته میشویم! ما که اصلاً کاری را سی سال پشت سر هم انجام نمیدهیم. لابد همین کار ما هم درست است، چون انسان کاری را انجام نمیدهد که شیوهی خود را آنطور قرار بدهد.
چه چیزی انگیزهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را درست میکرده است که این بزرگواران سی سال به کسی که به آن بزرگواران جسارت میکرد، کمک میکردند؟ در حالی که محاصرهی اقتصادی بودند، حکومتها با این بزرگواران بد بودند و این بزرگواران را تحت فشار قرار میدادند، درآمد حکومتی نداشتند، تحت انواع فشارها و ظلمها و بدیها بودند.
سؤال را اینطور مطرح میکنم که اگر ما خجالت نکشیم و بخواهیم خدای نکرده از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین انتقاد کنیم، باید این موضوع را انتقاد کنیم، چون ما طور دیگری عمل میکنیم و لابد قاعدتاً عمل خودمان را درست میدانیم. آن چیزی که ما میبینیم این است که ما یکدیگر را تخریب کنیم، هر چیزی که گران میشود، صاحبخانه به مستأجر فشار میآورد، مستأجر هم خانهی صاحبخانه را خراب میکند! کارفرما به کارگر فشار میآورد و کارگر هم از کار کم میگذارد، لابد این درست است، وگرنه اگر این کار درست نبود که نباید ما این کار را انجام میدادیم. اینطور است که به یکدیگر رحم نمیکنیم، نسبت به یکدیگر بدبین هستیم، با کوچکترین احتمالی یکدیگر را تخریب میکنیم، لابد این کار درست است، چون اگر این کار درست نباشد که معنا ندارد ما این کار را انجام دهیم، و شاید با اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین رودربایسی داریم که از آنها انتقاد نمیکنیم، چون آنها یک کاری میکنند که عمل ما میگوید ما آن روش را احمقانه میدانیم (نعوذبالله).
چرا باید امام حسن و امام حسین علیهما السلام گونیِ فلز… چون دِرهَم فلز است، نقره است، البته بعضی مناطق بجای نقره از مس استفاده میکردند… زمان به این پیچ و مهرهفروشها سر بزنید، میبینید که گونی دارند، ببینید آیا میتوانید گونی آنها را بلند کنید؟ این موضوع خیلی انگیزه میخواهد که انسان آن گونی را شبانه روی دوش خود بگذارد و به درِ خانهی غیرشیعیان ببرد و پخش کند؛ چه چیزی باعث میشده است که این بزرگواران اینطور بودند؟ آیا انصافاً ما به آنها مربوط هستیم و ربطی داریم؟
اگر ما بخواهیم کاری هم کنیم هم باید آنقدر آن کار را تبلیغ کنند که ما هم قدم کوچکی برداریم، بعداً هم خسته میشویم! ما که اصلاً کاری را سی سال پشت سر هم انجام نمیدهیم. لابد همین کار ما هم درست است، چون انسان کاری را انجام نمیدهد که شیوهی خود را آنطور قرار بدهد.
چه چیزی انگیزهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را درست میکرده است که این بزرگواران سی سال به کسی که به آن بزرگواران جسارت میکرد، کمک میکردند؟ در حالی که محاصرهی اقتصادی بودند، حکومتها با این بزرگواران بد بودند و این بزرگواران را تحت فشار قرار میدادند، درآمد حکومتی نداشتند، تحت انواع فشارها و ظلمها و بدیها بودند.
تاکنون نظری ثبت نشده است