- 64
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، جلسه پانزدهم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه پانزدهم: ظلم غیر معلوم، سال 1402
دین ما و شریعت ما حساسیتهایی دارد به سوژههای خاص. اگر کسی میخواهد زیباییهای دین ما را متوجه شود، روح کلی حاکم بر شریعت را به دست بیاورد، باید برود سراغ آن حساسیتها.
یعنی نگاه دین ما به مفاهیم دینی یکسان نیست، برای بعضیها حساسیت خاصی دارد، مسئله عدالت، مسئله ظلم، از این قسم است. اصلاً کتاب قرآن ما یک کتاب ضد ظلم است، مفصل با حساسیت خاص از ظلم صحبت کرده است. اولاً فرموده است که اگر قرآن خلاصه بشود، میشود صداقت و عدالت؛ «وَتَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقا وَعَدلا».
ازیکطرف آن مسلمانها را نهی میکند که زیر بار ظلم بروند، ازیکطرف نهی میکند که خودشان ظالم باشند؛ «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ«. این آیه تکلیف سنگینی را برای مسلمانها درست کرده؛ ازیکطرف فرموده: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ» یعنی کوچکترین همکاری را نباید با ظالمها داشته باشید. اگر به آنها نزدیک شوید، آتش و عقوبتی که برای آنها آمادهشده، برای شما هم شامل میشود و شما هم آتش میگیرید.
برای همین بسیاری از علما و فقهای ما مسافرت نرفتند تا با ظالم ملاقات نکنند؛ ازجمله (؟06:05) را میگویند که اینطور بوده است. عجیب است که فرموده است: «فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» ما که غذا میخوریم و میگوییم الحمدلله ربالعالمین، خدا وقتیکه ظلم ریشهکن میشود... اینها را که میگویم، عزیزان فکرشان نرود به صدام و هیتلر و اینها؛ کسی که در اداره ظلم کرده، کسی که در داخل خانه ظلم کرده، کسی که در یک مجموعه خاصی که مثلاً یک شرکتی است به زیردست خودش ظلم کرده است. همه اینها، انسان که عنوان ظالم بگیرد، این احکام سراغش میآید.
عجیبترین تعبیر این است که خدای متعال نعمتی که به حضرت موسی داده است، استثنایی است؛ یعنی از هیچ پیغمبری مثل حضرت موسی در قرآن صحبت نکرده. آنقدر از موسی صحبت میکند، آنقدر از تمام شئون زندگیاش صحبت هست. از «تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ» صحبت میکند، از عصایش صحبت میکند، از ید بیضایش صحبت میکند، «وَقَرَّبْنَاهُ نَجِیًّا» صحبت میکند، «وَ کَلَّمَ اللهُ مُوسی تَکْلِیماً» صحبت میکند، از پیغمبر شدن و ازدواج و تولدش صحبت میکند؛ چقدر صحبت کرده از حضرت موسی، از تجلیای که به حضرت موسی کرده...«فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ«.
دین ما و شریعت ما حساسیتهایی دارد به سوژههای خاص. اگر کسی میخواهد زیباییهای دین ما را متوجه شود، روح کلی حاکم بر شریعت را به دست بیاورد، باید برود سراغ آن حساسیتها.
یعنی نگاه دین ما به مفاهیم دینی یکسان نیست، برای بعضیها حساسیت خاصی دارد، مسئله عدالت، مسئله ظلم، از این قسم است. اصلاً کتاب قرآن ما یک کتاب ضد ظلم است، مفصل با حساسیت خاص از ظلم صحبت کرده است. اولاً فرموده است که اگر قرآن خلاصه بشود، میشود صداقت و عدالت؛ «وَتَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقا وَعَدلا».
ازیکطرف آن مسلمانها را نهی میکند که زیر بار ظلم بروند، ازیکطرف نهی میکند که خودشان ظالم باشند؛ «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ«. این آیه تکلیف سنگینی را برای مسلمانها درست کرده؛ ازیکطرف فرموده: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ» یعنی کوچکترین همکاری را نباید با ظالمها داشته باشید. اگر به آنها نزدیک شوید، آتش و عقوبتی که برای آنها آمادهشده، برای شما هم شامل میشود و شما هم آتش میگیرید.
برای همین بسیاری از علما و فقهای ما مسافرت نرفتند تا با ظالم ملاقات نکنند؛ ازجمله (؟06:05) را میگویند که اینطور بوده است. عجیب است که فرموده است: «فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» ما که غذا میخوریم و میگوییم الحمدلله ربالعالمین، خدا وقتیکه ظلم ریشهکن میشود... اینها را که میگویم، عزیزان فکرشان نرود به صدام و هیتلر و اینها؛ کسی که در اداره ظلم کرده، کسی که در داخل خانه ظلم کرده، کسی که در یک مجموعه خاصی که مثلاً یک شرکتی است به زیردست خودش ظلم کرده است. همه اینها، انسان که عنوان ظالم بگیرد، این احکام سراغش میآید.
عجیبترین تعبیر این است که خدای متعال نعمتی که به حضرت موسی داده است، استثنایی است؛ یعنی از هیچ پیغمبری مثل حضرت موسی در قرآن صحبت نکرده. آنقدر از موسی صحبت میکند، آنقدر از تمام شئون زندگیاش صحبت هست. از «تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ» صحبت میکند، از عصایش صحبت میکند، از ید بیضایش صحبت میکند، «وَقَرَّبْنَاهُ نَجِیًّا» صحبت میکند، «وَ کَلَّمَ اللهُ مُوسی تَکْلِیماً» صحبت میکند، از پیغمبر شدن و ازدواج و تولدش صحبت میکند؛ چقدر صحبت کرده از حضرت موسی، از تجلیای که به حضرت موسی کرده...«فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ«.
تاکنون نظری ثبت نشده است