- 47
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، جلسه چهاردهم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه چهاردهم: ظلم غیر معلوم، سال 1402
ظلم غیر معلوم؛ یعنی چیزهایی که برای ما معلوم نیست که ظلم است. باید خیلی روی این بحث شود. اصلاً در بحث عدالت، چنان زیرساختهایی باید صورت بگیرد که هیچکس آرزو و تمنا نکند که از طور عدل خارج شود، فزونخواهی بکند، کسی واسطه برای سمتی برای کسی بشود که اهلش نیست. اینها همه، سم و مهلک است برای یک تمدن آرمانی.
کن اصلی تمدن آرمانی که رسول خدا و خدای متعال برای ما تصویر کردند و امیرالمؤمنین هم صرفاً این نبود که حکومت بکنند، بلکه میخواستند ارکان یک حکومت آرمانی را تصویر کنند. بنابراین بنیامیه حضرت را سبّ کردند. دیدند که یک اساسی گذاشته که با آن اساس همه را به زحمت انداخته است. باید باز شود که در عدل چقدر در سرنوشت جامعه تأثیر دارد، در سرنوشت آحاد تأثیر دارد.
اگر یک ادارهای خلاف عدالت بشود یا در دادگاهی، کسی آه بکشد، این آه خانمانسوز است برای جامعه و تأثیرش برای کل جامعه است. همچنان که روایت است اگر در یک قریه، کسی گرسنه بخوابد، خدا به آن قریه نگاه رحمت نمیکند. تأکیداتی که معصومین در این باب کردند، برای این است که مدنیت خوبی درست بکنند در حساسیت به عدل؛ کسی جرئت نکند یک حق ویژه برای خودش قائل باشد، مدیر حق ویژه برای خودش قائل باشد، امامجمعه حق ویژه برای خودش قائل باشد. شخصی یک فامیلی دارد که صاحبمنصب است، یکجوری میخواهد. و میدانید که از این سفارشات، بوی خون میآید!
ه من مراجعه میکند و میگوید که دختر من، تخصص خوانده، طرحش را میگذارند در فلان منطقه محروم، خواهش میکنم شما واسطه شوید که بیاید به مرکز استان! میدانید که چقدر وحشتناک است! فرض کنید که ایشان تخصص قلب دارد، من واسطه بشوم که بیاید مرکز استان، فردا یک بیمار اورژانسی بیاورند، متخصص قلب در آنجای محروم نیست، فرصت طلایی از دست رفت، او هم از دنیا رفت. فردا در نامه عمل من مینویسند قاتل نفس محرمه!
ظلم غیر معلوم؛ یعنی چیزهایی که برای ما معلوم نیست که ظلم است. باید خیلی روی این بحث شود. اصلاً در بحث عدالت، چنان زیرساختهایی باید صورت بگیرد که هیچکس آرزو و تمنا نکند که از طور عدل خارج شود، فزونخواهی بکند، کسی واسطه برای سمتی برای کسی بشود که اهلش نیست. اینها همه، سم و مهلک است برای یک تمدن آرمانی.
کن اصلی تمدن آرمانی که رسول خدا و خدای متعال برای ما تصویر کردند و امیرالمؤمنین هم صرفاً این نبود که حکومت بکنند، بلکه میخواستند ارکان یک حکومت آرمانی را تصویر کنند. بنابراین بنیامیه حضرت را سبّ کردند. دیدند که یک اساسی گذاشته که با آن اساس همه را به زحمت انداخته است. باید باز شود که در عدل چقدر در سرنوشت جامعه تأثیر دارد، در سرنوشت آحاد تأثیر دارد.
اگر یک ادارهای خلاف عدالت بشود یا در دادگاهی، کسی آه بکشد، این آه خانمانسوز است برای جامعه و تأثیرش برای کل جامعه است. همچنان که روایت است اگر در یک قریه، کسی گرسنه بخوابد، خدا به آن قریه نگاه رحمت نمیکند. تأکیداتی که معصومین در این باب کردند، برای این است که مدنیت خوبی درست بکنند در حساسیت به عدل؛ کسی جرئت نکند یک حق ویژه برای خودش قائل باشد، مدیر حق ویژه برای خودش قائل باشد، امامجمعه حق ویژه برای خودش قائل باشد. شخصی یک فامیلی دارد که صاحبمنصب است، یکجوری میخواهد. و میدانید که از این سفارشات، بوی خون میآید!
ه من مراجعه میکند و میگوید که دختر من، تخصص خوانده، طرحش را میگذارند در فلان منطقه محروم، خواهش میکنم شما واسطه شوید که بیاید به مرکز استان! میدانید که چقدر وحشتناک است! فرض کنید که ایشان تخصص قلب دارد، من واسطه بشوم که بیاید مرکز استان، فردا یک بیمار اورژانسی بیاورند، متخصص قلب در آنجای محروم نیست، فرصت طلایی از دست رفت، او هم از دنیا رفت. فردا در نامه عمل من مینویسند قاتل نفس محرمه!
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است