display result search
منو
چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ جلسه هفتم

چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ جلسه هفتم

  • 1 تعداد قطعات
  • 66 دقیقه مدت قطعه
  • 50 دریافت شده
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟»، جلسه هفتم، سال 1400

یکی از مشکلات مهم بر سر راه تبلیغ دین و حقایق، این است که برخی ناشنونده بسیار مسر و متحجری هستند و حاضر به شنیدن نیستند و قبل از کج فهمی کج شنوی دارند. در قرآن مفصل برای اینگونه افراد بحث شده است و گاهی خدا علت این ناشنوی را خودش اعلام می کند و می گوید من کاری کردم که اینها شنوایی نداشته باشند و به نوعی مجازات برای کسانی که شایستگی شنوایی ندارند است. این یک معضلی است که گاهی نمی توان پیام حق را منتقل کرد. این ناشنوایان علاوه بر اینکه خود دچار ناشنوایی هستند، دیگران را نیز از شنوایی و شنیدن کلام حق و جبهه حق منع و محروم می کنند.

در عرصه تبلیغات و در مقابل این ناشنوایان به مشکل برخورد می کنیم. با این ناشنوایان باید چه کار کنیم و با موانع و تخریب هایی که برای ناشنوا شدن دیگران انجام می دهند چه کار کنیم؟
کسانی که می خواهند در عرصه تبلیغ حقایق دین وارد شوند باید این را بدانند که از بخشی از مخاطبان باید ناامید شوند. این خود یک استراتژی و راهبرد است.
«وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِیهِمْ خَیْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ» «اگر خدا در آنها خیر و صلاحی می‌دید آنها را شنوا می‌کرد و اگر هم شنوا کند باز رو گردانند و اعراض کنند.»

گاهی مومنین به پیروی از رسول خدا خیلی حرص می خورند برای اینکه چرا اینها حقیقت را نمی دانند. این نمی داند نیست بلکه این نمی خواهد بشنود و بداند. ویژگی دیگر این ناشنوایان این است که شنوای خوبی برای حرف دروغ و باطل هستند و خیلی زود و خوب هم قبول می کنند.

عناوین سخنرانی:
o آشنایی با ناشنوندگان حق، به عنوان یکی از مشکلات در تبلیغ حقایق
o ناشنوندگان حق، در قرآن معرفی شده‌اند
o ناشنوندگان حق، عامل نشنیدن حقایق توسط دیگران هستند
o یک استراتژی مهم در تبلیغ؛ از یک عده باید ناامید شد
o خدا اگر خیری در ناشنوندگان حق می‌دید، کاری می‌کرد که آنها حقیقت را بشنوند
o ویژگی دیگر ناشنوندگان حق؛ برای حرف باطل بسیار شنوا هستند و سریع آن را می‌پذیرند
o امروزه در فضای مجازی، حرف باطل بیشتر شنیده می‌شود
o شنیده شدن حرف باطل و شنیده نشدن سخن حق، نشانه عدم موفقیت تبلیغاتی جبهه حق نیست
o میزان استقبال شنونده، نشانه موفقیت و عدم موفقیت تبلیغاتی نیست
o شنیدن حرف حق در قرآن و اعراض از حرف باطل، در قرآن تحسین شده است
o نقش شنونده و مخاطب خوب و غیرخوب در امر تبلیغ
o برخی علاوه بر ناشنوندبودن، دچار کج فهمی هم هستند
o در مقابل ناشنوندگان حق، چه باید کرد؟
o انواع شنوندگان را باید به مردم معرفی کرد
o تبیین دقیق طیف‌های مختلف شنوندگان، باعث می‌شود هر کسی خودش را تیپ‌شناسی کند
o خداوند در قرآن انواع شنوندگان حرف حق و انواع شنوندگان حرف باطل را معرفی کرده است
o برخی از بدی‌ها وقتی معرفی می‌شوند، باعث خودآکاهی و اصلاح می‌شوند
o ضرورت معرفی ویژگی‌های کافران به دنیا
o در جبهه تبلیغاتی حق نباید معطل کسانی شد که حق را نمی‌پذیرند
o در جامعه و در جهان، گوش شنوا بسیار زیاد است
o پاسخ دادن به شبهات، همیشه در اولویت نیست
o اگر همیشه به دنبال پاسخ به شبهات باشیم، همیشه موضع دفاعی خواهیم داشت
o تبیین اسلام ناب برای مردم دنیا، خیلی مهم‌تر از پاسخ به شبهات است
o ما کتاب اسلام‌شناسی و آشنایی با دین، کم داریم
o باید برای ذهن‌های سالمی که از فرهنگ غرب عبور کرده‌اند، محتوای خوب داشته باشیم
o به ناشنوندگان حرف حق، نباید اولویت داد
o ذهن مردم، اساساً شبهه‌ناک نیست
o نمونه‌هایی در مورد اولویت نداشتن پاسخ به شبهات

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 66:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی