- 1271
- 1000
- 1000
- 1000
آثار تربیتی و اجتماعی خوف از خدا، جلسه دوازدهم
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «آثار تربیتی و اجتماعی خوف از خدا»، جلسه دوازدهم، سال 1400
ما بیشتر درباره خوف صحبت کردیم و اینکه خوف و رجا با هم بحث نشد برای این است، که بازار رجا و امید بازار پر رونقی است. معمولا ما اهل امید هستیم و معمولا استقبال خوبی از مباحث با موضوع امید می شود چون به خودی خود یک مفهوم مثبت و دلگرم کننده است ولی خوف دارای یک سختی و تلخی است. خوف اگر خوف به جایی باشد در ایجاد امید صادق خیلی موثر است. حسن ظن هر کسی به خدای متعال به اندازه خوفی است که از خدا دارد. خوف بدی ها را راحت تر از بین می برد و در این زمان است که فطرت انسان شکوفا می شود و خود به خود اتفاقات خوب دیگر هم خواهد افتاد.
برای اینکه کسی حکمت از زبانش بر قلبش جاری شود باید موانع را برداشت و انسان اگر به یک خلوص برسد، به حکمت رسیده است. مثلا ثمره روزه اخلاص است و ثمره اخلاص حکمت است و همیشه بین اخلاص و حکمت یک تناسبی بر قرار است. چهل روز مخلص بودن حکمت را بر زبان انسان، از قلب انسان جاری می کند و وجود انسان تولید کننده علم و معرفت می شود.
اخلاص یعنی برداشتن خاشاک از روی دل و خالی شدن از بدی ها و این کارکرد خوف از خداست. کار خوف خالی کردن دل انسان است. اگر دل انسان با خوف از گرایش های مزاحم و بد خالی شد، راه باز می شود برای صفا و شکوفایی انسان و اینجاست که قلب انسان شروع به تولید امید می کند.
عناوین کلی بحث:
• توجه به امید، بیشتر از خوف است و ما نیاز داریم که بیشتر از خوف صحبت کنیم
• خوف در ایجاد امید صادق، بسیار مؤثر است
• رفع موانع رشد مهم است
• ما برای رشد، به حکمت نیاز داریم و برای رسیدن به حکمت، رفع موانع ضروری است
• تناسب اخلاص و حکمت
• اخلاص، خالی شدن از بدیها است و خوف همین کار را انجام میدهد
• قلبی که با خوف پاک شده، امید را کسب میکند
• در قرآن کریم، خوف از خدا، غلبه دارد
• مراحل تربیت، ابتدا با امید شروع میشود ولی با خوف ادامه پیدا میکند
• خوف جنبه علمی، عقلانی و معرفتی هم دارد
• هر دانشمند، فیلسوف و عالم تجربی باید ترس از اشتباه احتمالی خودش داشته باشد
• عالِم باید خائف باشد
• احتمال جهل برای هر عالمی هست
• اگر ترس نباشد، اشتباههای علمی بسیار زیاد میشود
• خوف در علم، عامل رشد علمی میشود
• غرور علمی، بد است
• جنبه اجتماعی خوف
• شرایط و ظرفیت افراد متفاوت است و قضاوت کردن دیگران، ممنوع است
• قضاوت دیگران، یکی از مشکلات جامعه دینی
ما بیشتر درباره خوف صحبت کردیم و اینکه خوف و رجا با هم بحث نشد برای این است، که بازار رجا و امید بازار پر رونقی است. معمولا ما اهل امید هستیم و معمولا استقبال خوبی از مباحث با موضوع امید می شود چون به خودی خود یک مفهوم مثبت و دلگرم کننده است ولی خوف دارای یک سختی و تلخی است. خوف اگر خوف به جایی باشد در ایجاد امید صادق خیلی موثر است. حسن ظن هر کسی به خدای متعال به اندازه خوفی است که از خدا دارد. خوف بدی ها را راحت تر از بین می برد و در این زمان است که فطرت انسان شکوفا می شود و خود به خود اتفاقات خوب دیگر هم خواهد افتاد.
برای اینکه کسی حکمت از زبانش بر قلبش جاری شود باید موانع را برداشت و انسان اگر به یک خلوص برسد، به حکمت رسیده است. مثلا ثمره روزه اخلاص است و ثمره اخلاص حکمت است و همیشه بین اخلاص و حکمت یک تناسبی بر قرار است. چهل روز مخلص بودن حکمت را بر زبان انسان، از قلب انسان جاری می کند و وجود انسان تولید کننده علم و معرفت می شود.
اخلاص یعنی برداشتن خاشاک از روی دل و خالی شدن از بدی ها و این کارکرد خوف از خداست. کار خوف خالی کردن دل انسان است. اگر دل انسان با خوف از گرایش های مزاحم و بد خالی شد، راه باز می شود برای صفا و شکوفایی انسان و اینجاست که قلب انسان شروع به تولید امید می کند.
عناوین کلی بحث:
• توجه به امید، بیشتر از خوف است و ما نیاز داریم که بیشتر از خوف صحبت کنیم
• خوف در ایجاد امید صادق، بسیار مؤثر است
• رفع موانع رشد مهم است
• ما برای رشد، به حکمت نیاز داریم و برای رسیدن به حکمت، رفع موانع ضروری است
• تناسب اخلاص و حکمت
• اخلاص، خالی شدن از بدیها است و خوف همین کار را انجام میدهد
• قلبی که با خوف پاک شده، امید را کسب میکند
• در قرآن کریم، خوف از خدا، غلبه دارد
• مراحل تربیت، ابتدا با امید شروع میشود ولی با خوف ادامه پیدا میکند
• خوف جنبه علمی، عقلانی و معرفتی هم دارد
• هر دانشمند، فیلسوف و عالم تجربی باید ترس از اشتباه احتمالی خودش داشته باشد
• عالِم باید خائف باشد
• احتمال جهل برای هر عالمی هست
• اگر ترس نباشد، اشتباههای علمی بسیار زیاد میشود
• خوف در علم، عامل رشد علمی میشود
• غرور علمی، بد است
• جنبه اجتماعی خوف
• شرایط و ظرفیت افراد متفاوت است و قضاوت کردن دیگران، ممنوع است
• قضاوت دیگران، یکی از مشکلات جامعه دینی
تاکنون نظری ثبت نشده است