- 2053
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین؛ کدام کربلا، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین؛ کدام کربلا»، جلسه دوم، سال 1401
یکی از موضوعات بسیار مهم که نقش اساسی در حرکت حضرت سیدالشهدا علیه السلام دارد نسبت ما به روایت از کربلا است. یک بحث مهم در اعتقادات، در ارتباط با سیدالشهدا، نحوه مصرف ما از تاریخ عاشورا و نسبت امروز دینداری ما با سیدالشهدا است.
بین کسانی که خیلی انقلابی و حزب الهی هستند با کسانی که انقلاب را نا مشروع می دانند در ماجرای سیدالشهدا تفاوت نگاه هست. یکی از این تفاوت نگاهها لفظ قیام است. انقلابی ها می گویند قیام حسینی و طرف مقابل برای این که این قیام بعدا توسعه پیدا نکند و از آن شهادت استخراج نشود از همان ابتدا نظریه قیام را نمی پذیرند. بحث بحث سیاسی نیست ولی انتخاب آن نگاه معرفتی، کاملا نقش سیاسی هم دارد.
امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر کرد یا نه؟ امام فرار کرد، امام تقیه کرد و... . آن نگاه سیاسی عده ای، که برخی موسوم هستند به انجمنی و... یک نگاهی به انقلاب دارند و عده ای مثلا بسیجی انقلابی یک نگاه دیگر به انقلاب دارند. دعوای اینها درست است الآن در لایه سیاست هست ولی در مقطع تحلیل عاشورا به خاطر قوتی که دارد مورد پذیرش واقع می شود.
ما با یهودی ها و مسیحی ها و سنی ها و وهابی ها، در خیلی از امور شاید نتوانیم با همدیگر حرف بزنیم ولی با این موضوع که یک نفرهست که نجات یک انسان هم برای او مهم است، با هر کسی حرف بزنی حرفی برای گفتن ندارد. غربی ها و... اگر چنین کسی را دارند، در افسانه ها و فیلم های خیالی خود دارند. تمام این سوپرمن های مختلفی که اینها به صورت خیالی درست کرده اند، یک آدم داغون و کثیف و شهوترانی است که یک ذره هم می خواهد نجات بدهد. جذابیت بسیار زیادی هم دارد اما نه آن عشق و شکوه کربلا را دارد و نه آن نجات بخشی را دارد. حضرت سیدالشهدا خیلی قدرت دارد. اگر امام حسین را برای انقلاب مصرف کنی، آن انقلاب مستحکم خواهد شد.
یکی از موضوعات بسیار مهم که نقش اساسی در حرکت حضرت سیدالشهدا علیه السلام دارد نسبت ما به روایت از کربلا است. یک بحث مهم در اعتقادات، در ارتباط با سیدالشهدا، نحوه مصرف ما از تاریخ عاشورا و نسبت امروز دینداری ما با سیدالشهدا است.
بین کسانی که خیلی انقلابی و حزب الهی هستند با کسانی که انقلاب را نا مشروع می دانند در ماجرای سیدالشهدا تفاوت نگاه هست. یکی از این تفاوت نگاهها لفظ قیام است. انقلابی ها می گویند قیام حسینی و طرف مقابل برای این که این قیام بعدا توسعه پیدا نکند و از آن شهادت استخراج نشود از همان ابتدا نظریه قیام را نمی پذیرند. بحث بحث سیاسی نیست ولی انتخاب آن نگاه معرفتی، کاملا نقش سیاسی هم دارد.
امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر کرد یا نه؟ امام فرار کرد، امام تقیه کرد و... . آن نگاه سیاسی عده ای، که برخی موسوم هستند به انجمنی و... یک نگاهی به انقلاب دارند و عده ای مثلا بسیجی انقلابی یک نگاه دیگر به انقلاب دارند. دعوای اینها درست است الآن در لایه سیاست هست ولی در مقطع تحلیل عاشورا به خاطر قوتی که دارد مورد پذیرش واقع می شود.
ما با یهودی ها و مسیحی ها و سنی ها و وهابی ها، در خیلی از امور شاید نتوانیم با همدیگر حرف بزنیم ولی با این موضوع که یک نفرهست که نجات یک انسان هم برای او مهم است، با هر کسی حرف بزنی حرفی برای گفتن ندارد. غربی ها و... اگر چنین کسی را دارند، در افسانه ها و فیلم های خیالی خود دارند. تمام این سوپرمن های مختلفی که اینها به صورت خیالی درست کرده اند، یک آدم داغون و کثیف و شهوترانی است که یک ذره هم می خواهد نجات بدهد. جذابیت بسیار زیادی هم دارد اما نه آن عشق و شکوه کربلا را دارد و نه آن نجات بخشی را دارد. حضرت سیدالشهدا خیلی قدرت دارد. اگر امام حسین را برای انقلاب مصرف کنی، آن انقلاب مستحکم خواهد شد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان