- 142
- 1000
- 1000
- 1000
در باب ازدواج، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «در باب ازدواج»، جلسه چهارم: بازگشت به جاهلیت، سال 1403
بمناسبت یک موضوع از فضائل صدیقه طاهره سلام الله علیها و امامتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، بحث ما «درنگی در معنای ازدواج» است.
این بحث سه لایهی جدی دارد، یک بخش آن اعتقادی است، بخشی از این موضوع تاریخی است که بسیار مهم است، سؤالات فراوانی هست که اگر این بحث درست واکاوی شود، دهها سؤال را پاسخ میدهد، یک بخش آن هم این است که بالاخره زندگی ما چه نسبتی با آنچه در دورهی جاهلیت در این موضوع ازدواج بوده است، و تغییری که اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین خواستهاند در آن ایجاد کنند، دارد؟
این مسئلهی ازدواج هم چیزی نیست که برای بعضی باشد و برای بعضی نباشد، همه با موضوع ازدواج در ارتباط هستند ولو اینکه هنوز شرایط آن پیش نیامده باشند، همه در شرف این موضوع هستند، و از آن آوردگاههای جدّی و از آن نقاطی است که همه با آن درگیر هستند و از نقاط سقوط یا صعود است، لذا خیلی اهمیّت دارد.
در روزگار صدر اسلام، ازدواج یک پایبندی حقوقی، یک حفاظ امنیتی، یک غیرتِ پررنگ نبود، چون معیار آن صرفاً امیال و خواستهها بود.
اگر شما بخواهید یک غذایی تناول بفرمایید، سلامت غذا و آلوده نبودن غذا و خوشمزه بودن غذا را مدنظر دارید، در آن روزگار عمدتاً همین بود، و این میل و غریزهای را که خدای متعال در انسانها قرار داده بود را فقط به همان بهرهبرداری که حیوانات دارند تنزل داده بودند، یعنی انسان به حیوان تبدیل شده بود، کاری که تمدن غرب و دورهی جاهلیت در آن اشتراک دارند این است که انسان را به حیوان تبدیل میکنند، مرد و زن را به گوسفند نر و ماده تبدیل میکنند، نهایت بهرهای که ببرند، همان بهرهای است که حیوانات ببرند، تنزل میدهند؛ و چون اینطور بود و بر اساس امیال حرکت میکرد، هر روز هم سقوط میکرد.
لذا اگر کسی کار تاریخی کرده باشد و برود و غرب را نگاه کند، تقریباً انحراف جدی پیدا نمیکند، همان غلطهایی که در دورهی جاهلیت میکردند، حال اینها هم انجام میدهند، حتّی در بعضی از موضوعات هنوز عقبتر هستند. اگر امروز به برخی ازدواجهای رنگی «ازدواج» میگویند، آن روز به خیلی از فحشاها هم «ازدواج» میگفتند! اینطور نیست که اگر بشر در تکنولوژی پیشرفت کرده است، حتماً روحیهی او هم رشد کرده باشد. اینطور نیست که چون بشر رشد کرده است، لطافت روح او بیشتر شده باشد. شاید برای بعضی اینطور باشد ولی برای همه اینطور نیست.
بمناسبت یک موضوع از فضائل صدیقه طاهره سلام الله علیها و امامتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، بحث ما «درنگی در معنای ازدواج» است.
این بحث سه لایهی جدی دارد، یک بخش آن اعتقادی است، بخشی از این موضوع تاریخی است که بسیار مهم است، سؤالات فراوانی هست که اگر این بحث درست واکاوی شود، دهها سؤال را پاسخ میدهد، یک بخش آن هم این است که بالاخره زندگی ما چه نسبتی با آنچه در دورهی جاهلیت در این موضوع ازدواج بوده است، و تغییری که اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین خواستهاند در آن ایجاد کنند، دارد؟
این مسئلهی ازدواج هم چیزی نیست که برای بعضی باشد و برای بعضی نباشد، همه با موضوع ازدواج در ارتباط هستند ولو اینکه هنوز شرایط آن پیش نیامده باشند، همه در شرف این موضوع هستند، و از آن آوردگاههای جدّی و از آن نقاطی است که همه با آن درگیر هستند و از نقاط سقوط یا صعود است، لذا خیلی اهمیّت دارد.
در روزگار صدر اسلام، ازدواج یک پایبندی حقوقی، یک حفاظ امنیتی، یک غیرتِ پررنگ نبود، چون معیار آن صرفاً امیال و خواستهها بود.
اگر شما بخواهید یک غذایی تناول بفرمایید، سلامت غذا و آلوده نبودن غذا و خوشمزه بودن غذا را مدنظر دارید، در آن روزگار عمدتاً همین بود، و این میل و غریزهای را که خدای متعال در انسانها قرار داده بود را فقط به همان بهرهبرداری که حیوانات دارند تنزل داده بودند، یعنی انسان به حیوان تبدیل شده بود، کاری که تمدن غرب و دورهی جاهلیت در آن اشتراک دارند این است که انسان را به حیوان تبدیل میکنند، مرد و زن را به گوسفند نر و ماده تبدیل میکنند، نهایت بهرهای که ببرند، همان بهرهای است که حیوانات ببرند، تنزل میدهند؛ و چون اینطور بود و بر اساس امیال حرکت میکرد، هر روز هم سقوط میکرد.
لذا اگر کسی کار تاریخی کرده باشد و برود و غرب را نگاه کند، تقریباً انحراف جدی پیدا نمیکند، همان غلطهایی که در دورهی جاهلیت میکردند، حال اینها هم انجام میدهند، حتّی در بعضی از موضوعات هنوز عقبتر هستند. اگر امروز به برخی ازدواجهای رنگی «ازدواج» میگویند، آن روز به خیلی از فحشاها هم «ازدواج» میگفتند! اینطور نیست که اگر بشر در تکنولوژی پیشرفت کرده است، حتماً روحیهی او هم رشد کرده باشد. اینطور نیست که چون بشر رشد کرده است، لطافت روح او بیشتر شده باشد. شاید برای بعضی اینطور باشد ولی برای همه اینطور نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است