- 955
- 1000
- 1000
- 1000
خطر غفلت، جلسه ششم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «خطر غفلت»، جلسه ششم، سال 1402
خداوند مشکلات مردم شبه جزیره و دوران جاهلیت را جمعبندی کرده و خواسته است اینها را در یک کلمه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم معرّفی کند، فرموده است که اینها انذار را نمیپذیرفتند و غافل بودند. همهی مسائل را در این دو کلمه جای داده است. یعنی امّ الخبائث مردم دوران جاهلیت این بود که انذار را نمیپذیرفتند، شاید این نپذیرفتنِ انذار هم برای همین موضوع دوم باشد، و غافل بودند.
این «مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ» به قرینهی آیات قبل و بعد، و همچنین مقدّمات حکمی، یعنی انذار را نمیپذیرفتند، انذار برای اینها نفعی نداشت، نه اینکه خدا تابحال کسی را برای انذار اینها نفرستاده بود، اگر اینطور بود که حجّت بر اینها تمام نبود که بخواهد «لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ» بگوید، وقتی هنوز کسی را دعوت نکردهاند مسلّماً او را مجازات نمیکنند. اینها نپذیرفته بودند، نمیپذیرفتند، غافل بودند.
غفلت پیچیده است، سادهترین ابزار شیطان است. یکی از جاهای مهمّی که غفلتزا و خطرناک است، و اتفاقاً ممکن است بیش از بقیه یقهگیر و گریبانگیر دینداران باشد، موضوع مراء و جدال است. خیلی اوقات انسان نعوذبالله وارد جدال و مراء میشود که خودش را نشان بدهد، در قابل دفاع از دین میخواهد خودش را مطرح کند.
آنقدر این موضوع خطرناک است که شیخ المناظرین و رئیس المتکلّمین از اعظم شاگردانِ کشّافِ حقائق حضرت صادق صلوات الله علیه «زراره سلام الله علیها»… که عالم بر سرِ سفرهی زراره است، میراث حضرت باقر و حضرت صادق صلوات الله علیهما را برای ما نگه داشت، یک استادِ مسلّم بود. از ترسِ اینکه زمانی در جدال و مناظره و گفتگوی با مذاهب دیگر، در میان دفاع از حقیقتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، خودش را نشان بدهد، اهل گفتگو و مناظره نبود. شاگردان زراره از خودِ او مطرحتر هستند!
کسی که از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین گنج بدست آورده است، میدید نمیارزد من این گنجی که از امام صادق علیه السلام گرفتهام را به اینجا بیاورم که بگویند فلانی را دیدی چطور جواب داد؟ از خوف اینکه وارد جدال و مراء شود، بحث نمیکرد.
خداوند مشکلات مردم شبه جزیره و دوران جاهلیت را جمعبندی کرده و خواسته است اینها را در یک کلمه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم معرّفی کند، فرموده است که اینها انذار را نمیپذیرفتند و غافل بودند. همهی مسائل را در این دو کلمه جای داده است. یعنی امّ الخبائث مردم دوران جاهلیت این بود که انذار را نمیپذیرفتند، شاید این نپذیرفتنِ انذار هم برای همین موضوع دوم باشد، و غافل بودند.
این «مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ» به قرینهی آیات قبل و بعد، و همچنین مقدّمات حکمی، یعنی انذار را نمیپذیرفتند، انذار برای اینها نفعی نداشت، نه اینکه خدا تابحال کسی را برای انذار اینها نفرستاده بود، اگر اینطور بود که حجّت بر اینها تمام نبود که بخواهد «لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ» بگوید، وقتی هنوز کسی را دعوت نکردهاند مسلّماً او را مجازات نمیکنند. اینها نپذیرفته بودند، نمیپذیرفتند، غافل بودند.
غفلت پیچیده است، سادهترین ابزار شیطان است. یکی از جاهای مهمّی که غفلتزا و خطرناک است، و اتفاقاً ممکن است بیش از بقیه یقهگیر و گریبانگیر دینداران باشد، موضوع مراء و جدال است. خیلی اوقات انسان نعوذبالله وارد جدال و مراء میشود که خودش را نشان بدهد، در قابل دفاع از دین میخواهد خودش را مطرح کند.
آنقدر این موضوع خطرناک است که شیخ المناظرین و رئیس المتکلّمین از اعظم شاگردانِ کشّافِ حقائق حضرت صادق صلوات الله علیه «زراره سلام الله علیها»… که عالم بر سرِ سفرهی زراره است، میراث حضرت باقر و حضرت صادق صلوات الله علیهما را برای ما نگه داشت، یک استادِ مسلّم بود. از ترسِ اینکه زمانی در جدال و مناظره و گفتگوی با مذاهب دیگر، در میان دفاع از حقیقتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، خودش را نشان بدهد، اهل گفتگو و مناظره نبود. شاگردان زراره از خودِ او مطرحتر هستند!
کسی که از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین گنج بدست آورده است، میدید نمیارزد من این گنجی که از امام صادق علیه السلام گرفتهام را به اینجا بیاورم که بگویند فلانی را دیدی چطور جواب داد؟ از خوف اینکه وارد جدال و مراء شود، بحث نمیکرد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان