- 94
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت به امام زمان عجل الله، جلسه نوزدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "معرفت به امام زمان عجل الله"، جلسه نوزدهم: سعادتمندی در عصر ظهور، سال 1403
ما به دنبال این هستیم که چگونه نسلی تربیت کنیم که به درد جامعه مهدوی و به درد زندگی کردن پس از ظهور بخورد. این در واقع فرقی با همان هدف کلی تربیت یک انسان تراز، یک مومن و یک شیعه واقعی ندارد. ولی صریح ترین تعریف از یک هدف، برای یک بچه شیعه است. برای کسی که میخواهد در اسلام ناب رشد و نمو کند. اگر بخواهیم شفاف کنیم که انسان سعادتمند چه کسی هست؟ باید بگوییم انسانی هست که به درد حکومت امام زمان عجل الله بخورد. اگر امروز کسی میخواهد بفهمد فلاح و رستگاری به چیست؟ باید بداند که نمیتواند بدون امام زمان عجل الله برای خودش آیندهای را تصور کند. ما باید امیدوار باشیم به ظهور حضرت ولیعصر عجل الله و باید در این جهت تلاش کنیم. تکلیف امروز ما این است که یک گامی به سمت ظهور میتوانیم برداریم و این گام تعیین کننده است. البته ظهور به عوامل متعددی از جمله مشیت الهی بستگی دارد، ولی برای ما تکلیفی گذاشته شده است، از جمله اینکه مقدمه سازی کنیم برای امر ظهور. یک زمانی شیعیان بیشتر وظیفه داشتند که عقاید خودشان را حفظ کنند و در مقام عمل میدان عمل وسیعی نداشتند و دفاع سازمان یافته شیعیان از خودشان در آن زمان ضرورت داشته است. دفاع از خود و حفظ امنیت خود، به تشکیل حکومت منتهی میشود. ما پای همین احکام ساده هم شهید دادهایم. همین جنگها منجر به قدرت یافتن شیعه شده است. نمیشود که شیعه قبل از ظهور هیچ تحرکی نداشته باشد. بنی امیه و بنی مروان منقرض شدند، اما بنی العباس با شعار محبت اهلبیت به میدان آمدند ولی همین بنی العباس در دوران زندگی و امامت امام کاظم علیه السلام بنی عباس قدرت گرفتند و در این سالها بسیار امام کاظم را شکنجه و عذاب دادند. شرایط سیاسی و اجتماعی شیعه در زمان امام کاظم خیلی خاص بود و امام کاظم علیه السلام در زمان بنی عباس خیلی مظلوم بودند. دفاع از تشیع به ناچار به تشکیل حکومت منجر میشود. دفاع عقیدتی و احکامی از تشیع مرحله اول دفاع از شیعه است. دفاع در میدان از شیعه مرحله دوم دفاع از شیعه است و حکومتداری مرحله سوم دفاع از شیعه است.
ما به دنبال این هستیم که چگونه نسلی تربیت کنیم که به درد جامعه مهدوی و به درد زندگی کردن پس از ظهور بخورد. این در واقع فرقی با همان هدف کلی تربیت یک انسان تراز، یک مومن و یک شیعه واقعی ندارد. ولی صریح ترین تعریف از یک هدف، برای یک بچه شیعه است. برای کسی که میخواهد در اسلام ناب رشد و نمو کند. اگر بخواهیم شفاف کنیم که انسان سعادتمند چه کسی هست؟ باید بگوییم انسانی هست که به درد حکومت امام زمان عجل الله بخورد. اگر امروز کسی میخواهد بفهمد فلاح و رستگاری به چیست؟ باید بداند که نمیتواند بدون امام زمان عجل الله برای خودش آیندهای را تصور کند. ما باید امیدوار باشیم به ظهور حضرت ولیعصر عجل الله و باید در این جهت تلاش کنیم. تکلیف امروز ما این است که یک گامی به سمت ظهور میتوانیم برداریم و این گام تعیین کننده است. البته ظهور به عوامل متعددی از جمله مشیت الهی بستگی دارد، ولی برای ما تکلیفی گذاشته شده است، از جمله اینکه مقدمه سازی کنیم برای امر ظهور. یک زمانی شیعیان بیشتر وظیفه داشتند که عقاید خودشان را حفظ کنند و در مقام عمل میدان عمل وسیعی نداشتند و دفاع سازمان یافته شیعیان از خودشان در آن زمان ضرورت داشته است. دفاع از خود و حفظ امنیت خود، به تشکیل حکومت منتهی میشود. ما پای همین احکام ساده هم شهید دادهایم. همین جنگها منجر به قدرت یافتن شیعه شده است. نمیشود که شیعه قبل از ظهور هیچ تحرکی نداشته باشد. بنی امیه و بنی مروان منقرض شدند، اما بنی العباس با شعار محبت اهلبیت به میدان آمدند ولی همین بنی العباس در دوران زندگی و امامت امام کاظم علیه السلام بنی عباس قدرت گرفتند و در این سالها بسیار امام کاظم را شکنجه و عذاب دادند. شرایط سیاسی و اجتماعی شیعه در زمان امام کاظم خیلی خاص بود و امام کاظم علیه السلام در زمان بنی عباس خیلی مظلوم بودند. دفاع از تشیع به ناچار به تشکیل حکومت منجر میشود. دفاع عقیدتی و احکامی از تشیع مرحله اول دفاع از شیعه است. دفاع در میدان از شیعه مرحله دوم دفاع از شیعه است و حکومتداری مرحله سوم دفاع از شیعه است.
تاکنون نظری ثبت نشده است