- 1775
- 1000
- 1000
- 1000
امر به معروف و نهی از منکر در حرکت و قیام امام حسین (ع) - بخش نهم
سخنرانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در حرکت و قیام امام حسین (ع)
ضرر و ضربه به دین را می توان در شاخه های گوناگون تقسیم کرد:
1. در جایی که سکوت و انکار نکردن موجب هتک حرمت اسلام و دین شود.
2. در جایی که این سکوت ما موجب تضعیف اعتقادات دینی در جامعه شود.
3. سکوت به این معنا که موجب تأیید و امضاء منکر بشود
4. و ..
سپس خطیب امر به معروف و نهی از منکر را از واجبات ضروریه اسلام می شمارد، و متذکر می شود که کسی که منکر وجوب امر به معروف و نهی از منکر شود، در واقع کافر است. مانند کسی است که منکر وجود نماز بشود.
در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بعضی از افراد مانند امامان و علمای مذهب، روسای مذهب، از افراد هستند که لازم نیست که این دو شرط اساسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه اثر بکند و چه اثر نکند و یا چه ضرر داشته باشد چه نداشته باشد، را داشته باشد. و اگر این افراد وارد عمل نشوند در اصل اینها مجمع دو عمل شده اند. هم مصداق ضرر دینی برای خودشان و هم ضرر به دین.
حفاظت از اسلام، حفاظت از اعتقادات مسلمین، حفاظت از احکام اسلامی به عهده روسای مذهب است چه اثر فعلی داشته باشد و چه نداشته باشد.
ضرر و ضربه به دین را می توان در شاخه های گوناگون تقسیم کرد:
1. در جایی که سکوت و انکار نکردن موجب هتک حرمت اسلام و دین شود.
2. در جایی که این سکوت ما موجب تضعیف اعتقادات دینی در جامعه شود.
3. سکوت به این معنا که موجب تأیید و امضاء منکر بشود
4. و ..
سپس خطیب امر به معروف و نهی از منکر را از واجبات ضروریه اسلام می شمارد، و متذکر می شود که کسی که منکر وجوب امر به معروف و نهی از منکر شود، در واقع کافر است. مانند کسی است که منکر وجود نماز بشود.
در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بعضی از افراد مانند امامان و علمای مذهب، روسای مذهب، از افراد هستند که لازم نیست که این دو شرط اساسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه اثر بکند و چه اثر نکند و یا چه ضرر داشته باشد چه نداشته باشد، را داشته باشد. و اگر این افراد وارد عمل نشوند در اصل اینها مجمع دو عمل شده اند. هم مصداق ضرر دینی برای خودشان و هم ضرر به دین.
حفاظت از اسلام، حفاظت از اعتقادات مسلمین، حفاظت از احکام اسلامی به عهده روسای مذهب است چه اثر فعلی داشته باشد و چه نداشته باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است