display result search
منو
تفسیر آیه 37 سوره توبه

تفسیر آیه 37 سوره توبه

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 381 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 37

إِنَّمَا النَّسِى‏ءُ زِیادَةٌ فِى الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُحِلُّونَهُ عَاماً وَیُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّیُوَاطِئُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَلِهِمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ

ترجمه
همانا تأخیر (و تغییر ماه هاى حرام به ماه هاى دیگر،) سبب افزایش در کفر است، که به وسیله آن کافران گمراه مى ‏شوند. (آنها) یک سال (جنگ در ماه هاى حرام) را(به سلیقه و تمایل و مصلحت اندیشى،) حلال مى ‏دانند و یک سال آن را حرام، تا با تعداد ماههایى که خداوند حرام ساخته، مطابق آید. از این رو آنچه را خدا حرام کرده حلال مى‏ کنند. کارهاى ناپسند آنها، در نظرشان زیبا جلوه یافته است و خداوند کافران را هدایت نمى‏ کند.



«نَسیى‏ء» و «نِسیه» از یک ریشه است. نسیه کردن، یعنى گرفتن جنس و پرداخت پول را به تأخیر انداختن. جا به جا کردن روزهایى را که جنگ در آن حرام است، نسیى‏ء گفته‏ اند.
کافران گاهى روشنفکر شده، در قانون الهى دست مى ‏بردند و در گرماگرم جنگ، چون به ماههاى حرام برمى‏ خوردند، براى آنکه جنگ را متوقّف نکنند مى ‏گفتند: ادامه مى‏ دهیم و به جاى این ماه، در ماه دیگرى آتش بس اعلام مى ‏کنیم.


پیام ها
1- به مقدّسات احترام بگذاریم. دخل و تصرّف و بازى کردن با قانون الهى، کفر است. «انّما النسى‏ء زیادة فى الکفر» چهار ماه تعطیلى مطرح نیست، بلکه نافرمانى در آنچه خدا فرموده مهم است.
2- کفر داراى درجات و مراحلى است. «زیادة فى الکفر»
3- یکى از عوامل گمراهى کفّار، جابه ‏جایى ماههاى حرام است. «یضلّ به الذین کفروا»
4- یکى از عوامل انحراف مردم، تفسیر و تحلیل‏ هاى غلط، براى دست بردن در احکام و قوانین الهى است. «یُحِلَّونه عاماً...»
5 - اعراب جاهلى با اینکه ماهها را جا به جا مى‏ کردند، ولى به مقدار زمان آن معتقد بودند. «لیواطئوا عدّة ما حرّم اللّه»
6- آنکه کار خود را بد بداند، شاید هدایت شود، امّا آنکه زشت‏‌کارى‏ هاى خود را زیبا مى‏ بیند، قابل هدایت نیست. «زیّن لهم سوء اعمالهم واللَّه لایهدى...»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    اینکه باید عین پول خمس پرداخت شود ما که خمس را به حساب بانکی میریزیم که عین پول نیست پس این ایراد را چه میگویید

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی