- 1979
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 68 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 68
در معناى جمله «کتاب من اللّه سبق»، اقوالى بیان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهى است که پیش از بیان حکم، کسى را کیفر نمى کند. چنانکه در آیه اى دیگر مى فرماید: «وما کنّا معذّبین حتّى نبعث رسولاً»
ب: اشاره به اراده الهى نسبت به پیروزى مسلمانان در جنگ بدر، است، که اگر تقدیر خداوند نسبت به پیروزى نبود، اسیر گرفتن شما پیش از تثبیت مواضع، به شما ضربه سنگینى مى زد.
ج: شاید مراد همان نکته اى باشد که در آیه 33 همین سوره خواندیم که تا پیامبر در میان شما حاضر است، خداوند شما را عذاب نمى کند. «وما کان اللّه لیعذّبهم و انت فیهم» بنابراین آیه را چنین معنا مى کنیم: اگر به خاطر حضور مبارک تو که سابقاً در کتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسیر گرفتن بى موقع مرتکب گناه کبیره و عذاب بزرگ مى شدند.
طبق روایات، غنائم در این آیه، همان مبلغى است که به عنوان فدیه، در برابر آزاد کردن هر اسیر دریافت مى کردند که بین هزار تا چهار هزار درهم بوده است.
یام ها
1- اسیر گرفتن در بحبوحه جنگ، شکست و عذاب سختى را به دنبال دارد. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
2- پرداختن به غنائم پیش از سرکوبى کامل دشمن، ممنوع است. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در معناى جمله «کتاب من اللّه سبق»، اقوالى بیان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهى است که پیش از بیان حکم، کسى را کیفر نمى کند. چنانکه در آیه اى دیگر مى فرماید: «وما کنّا معذّبین حتّى نبعث رسولاً»
ب: اشاره به اراده الهى نسبت به پیروزى مسلمانان در جنگ بدر، است، که اگر تقدیر خداوند نسبت به پیروزى نبود، اسیر گرفتن شما پیش از تثبیت مواضع، به شما ضربه سنگینى مى زد.
ج: شاید مراد همان نکته اى باشد که در آیه 33 همین سوره خواندیم که تا پیامبر در میان شما حاضر است، خداوند شما را عذاب نمى کند. «وما کان اللّه لیعذّبهم و انت فیهم» بنابراین آیه را چنین معنا مى کنیم: اگر به خاطر حضور مبارک تو که سابقاً در کتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسیر گرفتن بى موقع مرتکب گناه کبیره و عذاب بزرگ مى شدند.
طبق روایات، غنائم در این آیه، همان مبلغى است که به عنوان فدیه، در برابر آزاد کردن هر اسیر دریافت مى کردند که بین هزار تا چهار هزار درهم بوده است.
یام ها
1- اسیر گرفتن در بحبوحه جنگ، شکست و عذاب سختى را به دنبال دارد. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
2- پرداختن به غنائم پیش از سرکوبى کامل دشمن، ممنوع است. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است