- 2306
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 57
فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِى الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
پس (اى پیامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دستیافتى، (با برخوردهاى قاطع) افراد پشت جبهه آنان را به وحشت افکنده و متفرّق ساز، باشد که پند گیرند (و دست از توطئه بردارند).
«تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معناى درک چیزى از روى دقّت و سرعت است. یعنى در برخورد با کفّار، کاملاً هوشیار باشید تا غافلگیر نشوید.
«تشرید»، به معناى ایجاد ناامنى و اضطراب و متفرّق ساختن است. یعنى چنان به دشمن حمله کنید و برنامهریزى جنگى داشته باشید که حامیان پشت پرده و نیروهاى پشت جبهه آنان، به وحشت افتاده و به فکر حمله و پشتیبانى نباشند.
پیام ها
1- برخورد شما در برابر دشمنان، باید غافلگیر کننده، سریع، دقیق وکوبنده باشد و این از اصول نظامى است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم»
2- آگاهى و دید رهبر مسلمین باید به قدرى باشد که وسعت و دنباله توطئه و توطئه گران را بشناسد و بر علیه آنان تصمیم درست وقاطع بگیرد. «فشرّد بهم»
3- به دفاعهاى روز مرّه و خط اوّل بسنده نکنیم و از عقبه هاى دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشویم. «مَن خلفهم» چنانکه در رانندگى نباید تنها به جلو خیره شد، بلکه باید به فراتر و دورتر نیز چشم دوخت.
4- کیفر پیمان شکنانى که امنیّت و ثبات جامعه را به هم مىزنند، آن است که آنان را وحشتزده و مضطرب سازیم. «فشرّد بهم»
5 - با آنکه اسلام، دین رأفت و رحمت است، ولى خیانت و پیمانشکنى و به هم زدن نظام و امنیّت را تحمّل نمى کند. «فشرّد بهم»
6- جامعه اسلامى باید هیبت و شوکت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم»
7- از کفّار، زهر چشم بگیریم تا از فکر حمله مجدّد به ما صرف نظر کنند. «فشرّد بهم»
8 - اسلام در کنار تبلیغ و موعظه، دینِ اعمال قدرت و برخورد با پیمان شکنان و اخلالگران نیز هست. «فشرّد بهم» و باید با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود که مایه عبرت رده هاى بعدى شود. «من خلفهم لعلّهم یذّکّرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِى الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
پس (اى پیامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دستیافتى، (با برخوردهاى قاطع) افراد پشت جبهه آنان را به وحشت افکنده و متفرّق ساز، باشد که پند گیرند (و دست از توطئه بردارند).
«تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معناى درک چیزى از روى دقّت و سرعت است. یعنى در برخورد با کفّار، کاملاً هوشیار باشید تا غافلگیر نشوید.
«تشرید»، به معناى ایجاد ناامنى و اضطراب و متفرّق ساختن است. یعنى چنان به دشمن حمله کنید و برنامهریزى جنگى داشته باشید که حامیان پشت پرده و نیروهاى پشت جبهه آنان، به وحشت افتاده و به فکر حمله و پشتیبانى نباشند.
پیام ها
1- برخورد شما در برابر دشمنان، باید غافلگیر کننده، سریع، دقیق وکوبنده باشد و این از اصول نظامى است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم»
2- آگاهى و دید رهبر مسلمین باید به قدرى باشد که وسعت و دنباله توطئه و توطئه گران را بشناسد و بر علیه آنان تصمیم درست وقاطع بگیرد. «فشرّد بهم»
3- به دفاعهاى روز مرّه و خط اوّل بسنده نکنیم و از عقبه هاى دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشویم. «مَن خلفهم» چنانکه در رانندگى نباید تنها به جلو خیره شد، بلکه باید به فراتر و دورتر نیز چشم دوخت.
4- کیفر پیمان شکنانى که امنیّت و ثبات جامعه را به هم مىزنند، آن است که آنان را وحشتزده و مضطرب سازیم. «فشرّد بهم»
5 - با آنکه اسلام، دین رأفت و رحمت است، ولى خیانت و پیمانشکنى و به هم زدن نظام و امنیّت را تحمّل نمى کند. «فشرّد بهم»
6- جامعه اسلامى باید هیبت و شوکت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم»
7- از کفّار، زهر چشم بگیریم تا از فکر حمله مجدّد به ما صرف نظر کنند. «فشرّد بهم»
8 - اسلام در کنار تبلیغ و موعظه، دینِ اعمال قدرت و برخورد با پیمان شکنان و اخلالگران نیز هست. «فشرّد بهم» و باید با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود که مایه عبرت رده هاى بعدى شود. «من خلفهم لعلّهم یذّکّرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است