display result search
منو
تفسیر آیه 48 سوره انفال

تفسیر آیه 48 سوره انفال

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 1037 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 48

وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ أَعْمَلَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّى جَارٌ لَّکُمْ فَلَمَّا تَرَآءَتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَى‏ عَقِبَیْهِ وَ قَالِ إِنِّى بَرِى‏ءٌ مِّنکُمْ إِنِّى أَرَى‏ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ وَاللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ

ترجمه

و (به یادآور) زمانى که شیطان، کارهاى آنان (مشرکان) را در نظرشان زیبا جلوه داد و گفت: امروز هیچ کس از مردم، بر شما غالب نخواهد شد و من نیز در کنار شما و پناهِ شمایم. امّا همین که دو لشکر با هم درآویختند (و فرشتگان به یارى سپاه اسلام آمدند،) شیطان به عقب برگشت و گفت: هر آینه من از شما بیزارم، من چیزى را مى‏بینم که شما نمى‏ بینید، همانا من از خدا بیم دارم و خداوند سخت عقوبت است.

کلمه‏ «جار»، به معناى یاور، شریک، همسایه و هم‏ سوگند آمده که در اینجا معناى اوّل مناسب ‏تر است. کلمه‏ «نَکَص» به معناى خوددارى و برگشت است و «عَقِب» به معناى پاشنه‏ پا و «نَکَص على عقبیه» یعنى بر پاشنه ‏هاى پا چرخید و پشت کرد.
گفتگوى شیطان با طرفدارانش که در این آیه مطرح شده، ممکن است همان وسوسه‏ هاى شیطانى باشد، یا آنکه شیطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال کند و در قیافه‏ انسان، به اغوا و وسوسه بپردازد که روایات هم در این باره وارد شده است.
چنانکه شیطان در جنگ بدر، به صورت سراقةبن مالک (از سرشناسان قبیله‏ بنى‏ کنانه) درآمد و مشرکان را تشویق و ترغیب مى کرد و به آنان وعده‏ همراهى و پیروزى مى‏ داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه‏ پیروزى سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شکست کفّار، در مکّه به او مى‏ گفتند: تو سبب شکست ما شدى! و او قسم مى‏ خورد که حتّى از مکّه بیرون نیامده است. پس معلوم شد که شیطان در قیافه‏ سراقه، به آنان وعده‏ پیروزى داده، سپس فرار کرده است.
شیطان براى جبهه‏ باطل کار تبلیغاتى مى‏ کند و در مرحله‏ آغاز مبارزه به آنان روحیّه مى ‏دهد، ولى در مرحله‏ برخورد هنگام دیدن امدادهاى الهى، آنان را رها کرده و عقب‏‌نشینى مى‏ کند.

پیام ها
1- یکى از راه‏ هاى فریب شیطان، زیبا جلوه‏ دادن بدى‏ هاست. «زیّن» آرى، نیکو پنداشتن کارهاى بد و ناهنجارى‏ ها، نشانه‏ نفوذ شیطان در افکار انسان است.
2- شیطان و شیطان‏‌صفتان، دیگران را براى فساد، توجیه و تحریک مى‏ کنند. «زیّن، لا غالب، جار لکم»
3- ایمان، حمایت فرشتگان را جلب مى‏ کند و کفر، حمایت شیطان را. «جار لکم»
4- شیطان، منافق، فریب‏کار، دروغگو و بى ‏وفاست. «جار لکم... برى‏ء منکم»
5 - شیاطین، آتش فتنه را روشن مى‏ کنند، ولى خود را در معرکه قرار نمى‏ دهند. «انّى برى‏ء منکم»
6- توکّل بر غیر خدا، سبب رها شدن انسان در مشکلات مى‏ شود.«انّى جار لکم... انّى برى‏ء منکم»
7- روابط غیر الهى، ناپایدار و غیر قابل اطمینان است. «قال انّى برى‏ء منکم»
8 - شیطان، از قدرت فرشتگان آگاه است. «انّى أرى ما لاترون» و این مشاهده‏ قدرت فرشتگان، سبب عقب‏‌گرد او شد. «قال انّى برى‏ء منکم»
9- شیطان، قادر بر مشاهده‏ برخى امور پنهانى است. «انّى أرى ما لاترون»
10- شیطان، معتقد به خداوند و آگاه به شدّت عقوبت اوست. «انّى اخاف اللّه و اللّه شدید العقاب» هرچند شاید به گفته ابن عباس: شیطان به دروغ ادّعاى ترس از خداوند را داشت، وگرنه کار او به اینجا نمى ‏رسید.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی ممنون
  • کاربر مهمان
    عالی ممنون
  • کاربر مهمان
    انشاءالله دل وقلب وجان وروحمون پر از عشق وایمان به خداوند بزرگ وائمه اطهار باشه ،اگر امکان داره در این زمینه بیشتر صحبت کنید ممنون ازتون اجرتون با خداوند متعال
  • کاربر مهمان
    ممکنه توضیح بدین شیطان در حوزه چه مسائلی اینطور قدم پیش میذاره و جسمیت پیدا میکنه چون غالبا فعالیت اش در حوزه وسوسه و ذهن هست و این نشون میده که باید خیلی براش جائز اهمیت باشه
  • کاربر مهمان
    واقعا ممنونم🙏🙏
  • کاربر مهمان
    خدا خیر به زندگی دنیا وآخرتتون بده
  • کاربر مهمان
    🙏🙏
  • کاربر مهمان
    درود بر شما، ممنون
  • کاربر مهمان
    سلام ممنون بابت اطلاعات که دادین

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی