- 2524
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 25
«فتنه»، به معناى شرک، کفر، بلا و آزمایش، شکنجه و عذاب است و در این آیه به معناى بلا و مصیبت هاى اجتماعى است.
در آیه قبل، دستور اطاعت از پیامبر بود، اینجا پرهیز از فتنه. پس معلوم مى شود که یکى از مصادیق فتنه، عدم اطاعت از پیامبر است و مفهوم این آیه، با آیه «واعتصموا بحبل اللّه جمعیاً و لا تفرّقوا» یکسان مى باشد.
مصداق دیگر فتنه، فساد و فحشا مىباشد که باعث فروپاشى یک نظام مى شود و آسیب آن عمومى و فراگیر است. مثل فساد حکّام بنىامیّه که چون ولایت پیشواى حقّ را کنار زدند، مسلمانان را قرن ها به ذلّت کشاندند.
سکوت و ترک امر به معروف و نهى از منکر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است، چنانکه پیامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى کند، مگر زمانى که منکرات در میان آنان آشکار گردد و دیگران در حالى که توان انکار و برخورد با آن را داشته باشند، سکوت کنند که اگر چنین شد، خداوند همه آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى کند. چنانکه حضرت على (ع) فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گیرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى کند، امّا اگر گروهى منکراتى را آشکار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نکنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند.
معناى پرهیز از اعمالى که باعث فتنه شده ودر همه تأثیر مى گذارد، عزلت و کناره گیرى از مسائل نیست، بلکه لزوم هوشیارى و توجّه انسان را مىرساند. حضرت على (ع) مى فرماید: در فتنه ها مثل بچّه شترى باشید که نه از شما بار بکشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره بردارى کنند. «کن فى الفتنة کابن اللبون، لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»
پیامبر اکرم فرمود: هر کس پس از من در جانشینى على (ع) ظلم کند، «فکانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبیاء قبلى» گویا رسالت من و نبوّت پیامبران پیشین را انکار کرده است.
پیام ها
1- تخلّف از دین و دستورات الهى، مایه بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاکم لما یحییکم... واتّقوا فتنة...»
2- نه خود عامل فتنه شویم، نه با فتنه گران همصدا شویم و نه در برابرشان سکوت کنیم. «واتّقوا فتنة»
3- سرنوشت انسان و جوامع، در گرو عملکرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصیبنّ»
4- افراد جامعه ایمانى علاوه بر کارهاى خود، نسبت به کارهاى دیگران نیز باید تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار کارهاى خلاف، دامن گیر دیگران هم مى شود، همچون کسى که در کشتى، جایگاه خود را سوراخ کند. «و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»
5 - توجّه به شدّت و سختى عذاب الهى، زمینه ساز پرهیز از ظلم و گناه است. «و اتّقوا فتنة... انّ اللّه شدید العقاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«فتنه»، به معناى شرک، کفر، بلا و آزمایش، شکنجه و عذاب است و در این آیه به معناى بلا و مصیبت هاى اجتماعى است.
در آیه قبل، دستور اطاعت از پیامبر بود، اینجا پرهیز از فتنه. پس معلوم مى شود که یکى از مصادیق فتنه، عدم اطاعت از پیامبر است و مفهوم این آیه، با آیه «واعتصموا بحبل اللّه جمعیاً و لا تفرّقوا» یکسان مى باشد.
مصداق دیگر فتنه، فساد و فحشا مىباشد که باعث فروپاشى یک نظام مى شود و آسیب آن عمومى و فراگیر است. مثل فساد حکّام بنىامیّه که چون ولایت پیشواى حقّ را کنار زدند، مسلمانان را قرن ها به ذلّت کشاندند.
سکوت و ترک امر به معروف و نهى از منکر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است، چنانکه پیامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى کند، مگر زمانى که منکرات در میان آنان آشکار گردد و دیگران در حالى که توان انکار و برخورد با آن را داشته باشند، سکوت کنند که اگر چنین شد، خداوند همه آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى کند. چنانکه حضرت على (ع) فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گیرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى کند، امّا اگر گروهى منکراتى را آشکار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نکنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند.
معناى پرهیز از اعمالى که باعث فتنه شده ودر همه تأثیر مى گذارد، عزلت و کناره گیرى از مسائل نیست، بلکه لزوم هوشیارى و توجّه انسان را مىرساند. حضرت على (ع) مى فرماید: در فتنه ها مثل بچّه شترى باشید که نه از شما بار بکشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره بردارى کنند. «کن فى الفتنة کابن اللبون، لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»
پیامبر اکرم فرمود: هر کس پس از من در جانشینى على (ع) ظلم کند، «فکانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبیاء قبلى» گویا رسالت من و نبوّت پیامبران پیشین را انکار کرده است.
پیام ها
1- تخلّف از دین و دستورات الهى، مایه بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاکم لما یحییکم... واتّقوا فتنة...»
2- نه خود عامل فتنه شویم، نه با فتنه گران همصدا شویم و نه در برابرشان سکوت کنیم. «واتّقوا فتنة»
3- سرنوشت انسان و جوامع، در گرو عملکرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصیبنّ»
4- افراد جامعه ایمانى علاوه بر کارهاى خود، نسبت به کارهاى دیگران نیز باید تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار کارهاى خلاف، دامن گیر دیگران هم مى شود، همچون کسى که در کشتى، جایگاه خود را سوراخ کند. «و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»
5 - توجّه به شدّت و سختى عذاب الهى، زمینه ساز پرهیز از ظلم و گناه است. «و اتّقوا فتنة... انّ اللّه شدید العقاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است