- 2520
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 9
«مُردف» از «اِرداف»، به معناى ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنى نزول فرشتگان امدادگر پیاپى ادامه دار است. در آیه 124 سوره آل عمران، از سه هزار فرشته یارى کننده یاد شده «ثلاثةآلاف» و در آیه پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته نشاندار است. این اختلاف رقم ها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنى هر چه مقاومت مسلمانان بیشتر مى شد، امداد غیبى خداوند نیز بیشتر مى شد. بنابراین «مردفین» یعنى این هزار فرشته، فرشتگان دیگرى را در پى دارند.
با توجّه به آیه بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقویت روحیّه مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه دیگر فضیلتى براى مجاهدان بدر نمى بود، علاوه بر آنکه نحوه کشته شدن هریک از کفّار و اسامى قاتلان آنان نیز در تاریخ آمده است.
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان یک سوّم کفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسیار اندک بود، و به فرموده حضرت على (ع)، تنها سواره آنان مقداد بود، همچنین آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى که جمعیّت کفّار و تجهیزات آنان را دیدند، وحشت زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پیامبراکرم نیز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلک هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» خدایا! آنچه را وعده دادهاى محقّقساز، خدایا! اگر این گروه مسلمانان کشته شوند، پرستش تو از زمین برچیده مى شود. خداوند نیز با سرازیر نمودن امدادهاى غیبى خود، دعاى آنان را مستجاب کرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پیروز شدند.
به دستور پیامبر، تمام کشته شدگان کفّار را درون چاهى ریختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تک تک آنان را به اسم صدا زده و فرمودند: آیا شما وعده پروردگارتان را حقّ یافتید؟! شما بد مردمانى بودید، زیرا پیامبرتان را تکذیب کردید و مرا از خانه و کاشانه ام بیرون نمودید و با من به جنگ پرداختید، امّا دیگران مرا تصدیق کرده و در میان خود جاى دادند و به یارىام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نیستید، ولى آنان نمى توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل کرد و فرمود: این از فرعون گستاخ تر بود، زیرا فرعون هنگامى که عذاب آمد و هلاکت را قطعى دید، موحّد شد، امّا او تا آخرین لحظات دست از بت ها برنداشت.
پیام ها
1- نعمت ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نکنیم، چرا که یاد نعمت هاى الهى، روحیّه شکر و شجاعت را در انسان بالا مىبرد. «اذ»
2- خداوند، بدون دعا هم مى تواند عطا کند، ولى دعا، یک راه تربیت الهى است. «اذ تستغیثون ربّکم»
3- دعا در کنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. «تستغیثون... فاستجاب»
4- دعا، کلید استجابت است. «تستغیثون... فاستجاب»
5 - فرشتگان، در زندگى انسان ها تأثیرگذار و مؤثّرند. «ممدّکم بألف من الملائکة»
6- امدادهاى غیبى وقتى تحقّق پیدا مى کند که آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به کار گرفته باشیم. «ممدّکم»
7- در حرکت هاى رزمى و نظامى و صحنه هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمینه ساز پیروزى است. «انّى ممدّکم بألف من الملائکة مردفین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«مُردف» از «اِرداف»، به معناى ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنى نزول فرشتگان امدادگر پیاپى ادامه دار است. در آیه 124 سوره آل عمران، از سه هزار فرشته یارى کننده یاد شده «ثلاثةآلاف» و در آیه پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته نشاندار است. این اختلاف رقم ها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنى هر چه مقاومت مسلمانان بیشتر مى شد، امداد غیبى خداوند نیز بیشتر مى شد. بنابراین «مردفین» یعنى این هزار فرشته، فرشتگان دیگرى را در پى دارند.
با توجّه به آیه بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقویت روحیّه مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه دیگر فضیلتى براى مجاهدان بدر نمى بود، علاوه بر آنکه نحوه کشته شدن هریک از کفّار و اسامى قاتلان آنان نیز در تاریخ آمده است.
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان یک سوّم کفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسیار اندک بود، و به فرموده حضرت على (ع)، تنها سواره آنان مقداد بود، همچنین آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى که جمعیّت کفّار و تجهیزات آنان را دیدند، وحشت زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پیامبراکرم نیز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلک هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» خدایا! آنچه را وعده دادهاى محقّقساز، خدایا! اگر این گروه مسلمانان کشته شوند، پرستش تو از زمین برچیده مى شود. خداوند نیز با سرازیر نمودن امدادهاى غیبى خود، دعاى آنان را مستجاب کرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پیروز شدند.
به دستور پیامبر، تمام کشته شدگان کفّار را درون چاهى ریختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تک تک آنان را به اسم صدا زده و فرمودند: آیا شما وعده پروردگارتان را حقّ یافتید؟! شما بد مردمانى بودید، زیرا پیامبرتان را تکذیب کردید و مرا از خانه و کاشانه ام بیرون نمودید و با من به جنگ پرداختید، امّا دیگران مرا تصدیق کرده و در میان خود جاى دادند و به یارىام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نیستید، ولى آنان نمى توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل کرد و فرمود: این از فرعون گستاخ تر بود، زیرا فرعون هنگامى که عذاب آمد و هلاکت را قطعى دید، موحّد شد، امّا او تا آخرین لحظات دست از بت ها برنداشت.
پیام ها
1- نعمت ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نکنیم، چرا که یاد نعمت هاى الهى، روحیّه شکر و شجاعت را در انسان بالا مىبرد. «اذ»
2- خداوند، بدون دعا هم مى تواند عطا کند، ولى دعا، یک راه تربیت الهى است. «اذ تستغیثون ربّکم»
3- دعا در کنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. «تستغیثون... فاستجاب»
4- دعا، کلید استجابت است. «تستغیثون... فاستجاب»
5 - فرشتگان، در زندگى انسان ها تأثیرگذار و مؤثّرند. «ممدّکم بألف من الملائکة»
6- امدادهاى غیبى وقتى تحقّق پیدا مى کند که آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به کار گرفته باشیم. «ممدّکم»
7- در حرکت هاى رزمى و نظامى و صحنه هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمینه ساز پیروزى است. «انّى ممدّکم بألف من الملائکة مردفین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است