display result search
منو
تفسیر آیه  2 و 3 سوره انفال

تفسیر آیه 2 و 3 سوره انفال

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 425 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 2 -3

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ ءَایَتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَناً وَ عَلَى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ‏

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏


ترجمه

مؤمنان، تنها کسانى هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل هایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمان شان را مى‏ افزاید و تنها برپروردگارشان توکّل مى‏ کنند.

آنان که نماز را برپا مى‏ دارند و از آنچه به ایشان روزى داده ‏ایم، (به محرومان) انفاق مى‏ کنند.


خداوند در آیه 2 مى‏ فرماید: «اذا ذُکِر اللّه وَجلَت قلوبهم»، یاد خداوند دل هاى مؤمنان را مضطرب مى‏ کند، ولى در جاى دیگر مى‏ فرماید: «ألا بذکر اللّه تَطمئنّ القلوب» ، با یاد خداوند دل ها آرام مى‏ گیرد. این دو آیه با هم منافاتى ندارد، زیرا در یک جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى دیگر اطمینان به خداوند است. چنانکه در آیه ‏اى دیگر مى‏ خوانیم: «اللّه نَزّل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذین یَخشون ربّهم ثمّ تلین جلودهم و قلوبهم الى ذکر اللّه» کسانى که از خداوند خشیت دارند با خواندن و شنیدن قرآن پوست بدنشان مى‏ لرزد و پس از مدّتى آرام شده و دلهای شان نرم مى‏ شود.
آرى، یاد قهر و عقاب الهى دل مؤمن را مى‏ لرزاند و با یاد لطف و مهر الهى، دلش آرام مى‏ گیرد، همچون کودکى که از والدین خود هم مى ‏ترسد، هم به آنان دلگرم است.
«وَجل»، به حالت اضطراب و خوف و ترس انسان گفته مى‏ شود که گاهى به خاطر درک مسئولیّت‏ ها و احتمال عدم انجام وظایف است و گاهى به خاطر درک عظمت مقام و هیبت الهى است. لذا در قرآن مى ‏خوانیم: «انّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء»، تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشیت دارند.

پیام ها

1- آنکه با شنیدن نداى اذان و آیات الهى بى ‏تفاوت باشد، باید در کمال ایمان خود شک کند. «انّما المؤمنون اذا ذُکر اللّه وَجِلَت»
2- ذکر نام خدا از سوى هرکس باشد، در مؤمن اثر مى‏ گذارد. «اذا ذُکر اللّه وَجِلَت»
3- ایمان، با عشق و خشیت درونى همراه است. «المؤمنون... وَجِلت قلوبهم»
4- ایمان، مراتب و درجاتى دارد و قابل کاهش و افزایش است. «زادتهم ایماناً»
5 - ترسى که ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولى ترسى که از معرفت سرچشمه بگیرد پسندیده است. «المؤمنون ... وجلت»
6- هر آیه‏ قرآن، حجّت و دلیل و نورى است که مى‏ تواند بر ایمان بیفزاید. «اذا تلیت... زادتهم ایماناً»
7- مؤمن، میان بیم و امید است. «المؤمنون، وجلت قلوبهم، یتوکّلون»
8 - کسى که تنها خداوند را ربّ خود مى‏ داند، تنها به او توکّل مى‏ کند. «على ربّهم یتوکّلون»
9- نشانه‏ ایمان آن است که ابتدا دل مؤمن با یاد خدا خشیت پیدا مى ‏کند، «وَجِلَت قلوبُهم»، سپس با تلاوت و یادآورى آیات الهى، بر ایمانش افزوده مى‏ شود، «زادتهم ایماناً» و توکّل بر خدا نموده، «یتوکّلون» نماز را به پا مى‏ دارد، «یقیمون» و به دیگران نیز کمک مى‏ نماید. «ینفقون»
10- رفتار انسان، برخاسته از انگیزه‏ ها، دیدگاه‏ ها و اعتقادات اوست. «انّما المؤمنون... یقیمون... ینفقون»
11- اسلام، انفاق بخشى از مال و دارایى را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «ممّا رزقناهم ینفقون» (یکى از معانى «مِن»، تبعیض است)
12- نماز و انفاق مؤمن مقطعى نیست، بلکه مستمرّ و دائمى است. «یقیمون... ینفقون»
13- انفاق، باید از مال حلال و روزى الهى باشد. «ممّا رزقناهم ینفقون»
14- مؤمن، دارایى خود را بخشش الهى مى ‏داند، نه محصول دسترنج خویش و این عقیده، گذشت و انفاق را بر او آسان مى‏ کند. «ممّا رزقناهم ینفقون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی