- 3548
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 196 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 196
إِنَّ وَلِىَّ اللَّهُ الَّذِى نَزَّلَ الْکِتَبَ وَهُوَ یَتَوَّلَى الصَّلِحِینَ
ترجمه
همانا ولىّ و سرپرست من، خدایى است که این کتاب آسمانى را نازل کرده است و او همه صالحان را سرپرستى (و هدایت) مى کند.
در آیات قبل، ناتوانى معبودهاى باطل بیان شد. این آیه به معرّفى خداوند مى پردازد.
صالح بودن، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است، تمام انبیا از صالحین بوده اند، «کلّ من الصالحین» و آرزوى ملحق شدن به آنان را داشته اند، چنان که حضرت یوسف فرمود: «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحین» و ما نیز در پایان هر نماز، به آنان سلام مى دهیم. «السلام علینا و على عباداللّه الصالحین»
پیام ها
1- خداوند به واسطه قرآن، پیامبر را یارى و بیمه کرد. «انّ ولىّ اللّه الّذى نزّل الکتاب»
2- توجّه صالحان به سرپرستى خداوند، سبب مقاومت و نهراسیدن آنان است. «ثمّ کیدون فلاتنظرون انّ ولىّ اللّه...»
3- رابطهى خداوند با انسان مؤمن، بسیار نزدیک است. «ولىّ» (کلمه «ولىّ»، در اصل به معناى دنبالهى هم و پشتِ سر هم بودن است.)
4- نزول کتاب آسمانى، پرتوى از ولایت الهى است. «ولىّ... نزّل»
5 - معبود واقعى کسى است که هم برنامه مشخّصى مى دهد، «نزّل الکتاب» هم در اجرا، رهروان را سرپرستى مى کند. «یتولّى الصالحین» (صدور قانون باید همراه با حمایت از مجریان صالح و شایسته باشد)
6- از تنهایى نترسید که خداوند ولىّ صالحان است و وعده یارى داده است. «انّ ولىّ اللّه... یتولّى الصالحین»
7- مشکلات انسان، یا از نداشتن برنامه است و یا از نداشتن سرپرست، و مؤمن هیچ یک از این دو مشکل را ندارد. «نزّل الکتاب... یتولّى الصالحین»
8 - ولایت الهى نسبت به اولیاى صالح خود همیشگى و عمومى است. «یتولّى الصالحین» و کافر، از مدار حمایتها و امدادهاى الهى بیرون است. «و انّ الکافرین لا مولى لهم»
9- مؤمنان صالح و نیکوکار، در بنبست قرار نمى گیرند. «یتولّى الصالحین»در آیهى دیگر نیز آمده است: «اللّه ولىّ الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النّور» خداوند سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریکى ها نجات مى دهد.
10- شایسته سالارى، شیوه مورد تأیید قرآن است. «یتولّى الصالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ وَلِىَّ اللَّهُ الَّذِى نَزَّلَ الْکِتَبَ وَهُوَ یَتَوَّلَى الصَّلِحِینَ
ترجمه
همانا ولىّ و سرپرست من، خدایى است که این کتاب آسمانى را نازل کرده است و او همه صالحان را سرپرستى (و هدایت) مى کند.
در آیات قبل، ناتوانى معبودهاى باطل بیان شد. این آیه به معرّفى خداوند مى پردازد.
صالح بودن، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است، تمام انبیا از صالحین بوده اند، «کلّ من الصالحین» و آرزوى ملحق شدن به آنان را داشته اند، چنان که حضرت یوسف فرمود: «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحین» و ما نیز در پایان هر نماز، به آنان سلام مى دهیم. «السلام علینا و على عباداللّه الصالحین»
پیام ها
1- خداوند به واسطه قرآن، پیامبر را یارى و بیمه کرد. «انّ ولىّ اللّه الّذى نزّل الکتاب»
2- توجّه صالحان به سرپرستى خداوند، سبب مقاومت و نهراسیدن آنان است. «ثمّ کیدون فلاتنظرون انّ ولىّ اللّه...»
3- رابطهى خداوند با انسان مؤمن، بسیار نزدیک است. «ولىّ» (کلمه «ولىّ»، در اصل به معناى دنبالهى هم و پشتِ سر هم بودن است.)
4- نزول کتاب آسمانى، پرتوى از ولایت الهى است. «ولىّ... نزّل»
5 - معبود واقعى کسى است که هم برنامه مشخّصى مى دهد، «نزّل الکتاب» هم در اجرا، رهروان را سرپرستى مى کند. «یتولّى الصالحین» (صدور قانون باید همراه با حمایت از مجریان صالح و شایسته باشد)
6- از تنهایى نترسید که خداوند ولىّ صالحان است و وعده یارى داده است. «انّ ولىّ اللّه... یتولّى الصالحین»
7- مشکلات انسان، یا از نداشتن برنامه است و یا از نداشتن سرپرست، و مؤمن هیچ یک از این دو مشکل را ندارد. «نزّل الکتاب... یتولّى الصالحین»
8 - ولایت الهى نسبت به اولیاى صالح خود همیشگى و عمومى است. «یتولّى الصالحین» و کافر، از مدار حمایتها و امدادهاى الهى بیرون است. «و انّ الکافرین لا مولى لهم»
9- مؤمنان صالح و نیکوکار، در بنبست قرار نمى گیرند. «یتولّى الصالحین»در آیهى دیگر نیز آمده است: «اللّه ولىّ الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النّور» خداوند سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریکى ها نجات مى دهد.
10- شایسته سالارى، شیوه مورد تأیید قرآن است. «یتولّى الصالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است