display result search
منو
تفسیر آیه 187 سوره اعراف

تفسیر آیه 187 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 303 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 187

یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى لَایُجَلِّیهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأَتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَةً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِىٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ‏

ترجمه

از تو درباره‏ قیامت مى‏ پرسند که چه وقت به پا مى‏ شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او کسى نمى‏ تواند زمان آن را آشکار سازد. (فرا رسیدن قیامت،) در آسمان‏ها و زمین سنگین است، جز به صورت ناگهانى پیش نمى ‏آید. از تو چنان مى‏ پرسند که گویا از (زمان) آن آگاهى کامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداست، ولى بیشتر مردم نمى‏ دانند.



کفّار قریش، گروهى را نزد علماى یهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى فرا گرفته و از پیامبر بپرسند، و او از عهده‏ پاسخگویى بر نیاید و محکوم شود. یکى از آن سؤال‏ها، تعیین زمان وقوع قیامت بود.
«السّاعة»، زمان شروع قیامت است، و«القیامة»، زمان حساب و کتاب، پاداش و جزا مى‏باشد. «مرُسى» ، به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسیات»، یعنى کوه‏هاى استوار و محکم. «حَفىّ»، به معناى پیگیرى و تحقیق است، حفىّ بودن پیامبر ، یعنى گویا پیامبر فرارسیدن روز قیامت را از خدا پرسیده و تحقیق کرده و مى‏داند.
سنگینى قیامت در آسمان‏ها و زمین، شاید به خاطر بهم ریختگى کرات و بى‏نور شدن خورشید و زیر و رو شدن زمین باشد. و شاید مراد از سنگینى قیامت، سنگینى کیفرها در آن روز باشد. در دعاى کمیل مى‏خوانیم: «وهذا ما لاتقوم لها السموات و الارض»، آسمان‏ها و زمین طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند.
از پیامبر اکرم درباره‏ ظهور و خروج حضرت قائم علیه السلام پرسیدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قیام او مثل برپایى قیامت ناگهانى است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «لایجلّیها لوقتها الاّ هو ثقلت فى‏السموات والارض لاتأتیکم الاّ بغتةً». این حدیث از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است.

پیام ها

1- مردم، مکرّر از پیامبر سؤال مى‏کردند و گاهى از زمان وقوع قیامت مى‏ پرسیدند. «یسئلونک» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است)
2- جز خداوند، کسى از زمان برپایى قیامت آگاه نیست. «انّما علمها عند ربّى» آرى، ندانستن زمان برپایى قیامت، براى آماده باش انسان بهتر است.
3- قیامت، قابل پیش‏بینى نیست و در زمانى که انتظارش نمى‏رود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بغتةً» («بغتة» در موردى بکار مى ‏رود که انسان حتّى احتمال و حدس آن را نیز در ذهن خود نداشته باشد)
4- قیامت بسیار گران و سنگین است، حتّى بر آسمان‏ها و زمین، تا چه رسد به انسان‏ها. «ثقلت فى السموات و الارض»
5 - در مورد آنچه نمى‏دانیم، از گفتنِ «نمى‏دانم» نهراسیم. در این آیه پیامبر دوبار فرمان یافته که بگوید: «قل انّما علمها عند ربّى... قل انّما علمها عند اللّه» و در جاى دیگر نیز مى‏فرماید: سرنوشت خود و شما را نمى‏دانم. «قل ما کنت بدعاً من الرسل و ما ادرى ما یفعل بى و لا بکم ان اتّبع الاّ ما یوحى الىّ»
6- ندانستن خصوصیّات و جزئیّات قیامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمى‏زند. هیچ کس از زمان و مکان مرگ خود آگاه نیست، ولى این دلیل انکار اصل مرگ نمى‏شود. «انّما علمها عند ربى»

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:56

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی