display result search
منو
تفسیر آیه 179 سوره اعراف

تفسیر آیه 179 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 588 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 179

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِّنَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِکَ کَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَفِلُونَ

ترجمه
و همانا بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم، (که سرانجام شان به آنجا مى‏کشد، چرا که) آنان دلهایى دارند که با آن حقّ را درک نمى‏کنند و چشمانى دارند که با آن نمى‏ بینند و گوشهایى دارند که با آن نمى‏ شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلکه گمراه‏ترند، آنان همان غافلانند.



«ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراکنده ساختن و انتشار است و در این جا به معناى خلق، آفرینش و اظهار نمودن است.
سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى ‏داند و در آیه‏ اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى ‏شمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، کدام یک صحیح است؟
پاسخ: هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه‏ کار بسیارى از انسان‏ ها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در کفر و لجاجت، دوزخ است، گویا که در اصل براى جهنّم خلق شده ‏اند. حرف «لام» در «لجهنّم»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلى‏ اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در و پنجره‏ هاى زیبا از آن چوب ها مى‏ باشد، ولى کار به سوزاندن چوب‏ هاى بى‏فایده در بخارى مى‏ انجامد که آن هدف تبعى است.
این مطلب، شبیه این جمله‏ حضرت على (ع) است که مى‏ فرماید: خداوند فرشته ‏اى دارد که هر روز با صداى بلند مى‏ گوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» بزایید براى مرگ و بسازید براى خرابى، یعنى پایان تولّد، مرگ، پایان ثروت‏ا ندوزى، فنا و پایان ساختمان، خرابى است.
آرى، انسان‏هایى که هویّت انسانى خود را از دست داده ‏اند، جایگاهى جز آتش براى آنان نمى‏ باشد، «ان تحسب انّ اکثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ کالانعام بل اضلّ سبیلاً» چنان که خود آنان نیز اعتراف مى ‏کنند که اگر دستورات الهى را شنیده بودند و تعقّل مى ‏کردند، دیگر در جهنّم جاى نداشتند. «قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فى اصحاب السعیر»
انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولى کیفیّت و هدف بهره ‏بردارى انسان از نعمت‏ ها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلکه پست‏تر از آن است. انسان باید علاوه بر ظاهر، ملکوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمه‏ هاى باطنى و معنوى را بشنود.
آدمى‏زاده طرفه معجونى است‏ از فرشته سرشته، و زحیوان
گر رود سوى این، شود به از این‏ ور رود سوى آن، شود پس از آن
از امام صادق (ع) پرسیدند: چرا خداوند تمام بندگانش را مطیع و موحّد نیافرید؟ حضرت فرمودند: اگر چنین مى‏شد، دیگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زیرا آنان مجبور بودند و اختیارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفرید و علاوه بر عقل و فطرت، با تعالیم پیامبران و کتب آسمانى مسیر هدایت او را روشن نمود و او را به طاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى کرد، تا فرمانبرداران از عاصیان مشخّص شوند. گرچه تمام اسباب طاعت و عصیان را خداوند آفریده، امّا به چیزى امر یا نهى نکرده مگر آنکه انسان مى‏ تواند ضد آن را نیز انجام دهد و مجبور نباشد. آرى، تکلیف‏ پذیرى تنها ارزش و وجه امتیاز انسان از دیگر موجودات است.

پیام ها
1- فرجام بسیارى از انسان‏ ها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...»
2- جنّ هم مثل انسان، تکلیف و اختیار، کیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس»
3- ملاک انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تکالیف دینى است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئک کالانعام»
4- کسى که با وجود توانایى از نعمت ‏هاى الهى بهره‏ صحیح نبرد، بدتر از موجودى است که اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ»
5 - انسان‏ هاى غافل و بى ‏بصیرت، (در بى ‏تفاوتى، شکم‏ پرستى، شهوت ‏پرستى، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان مى‏ باشند. «اولئک کالانعام»
6- غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئک هم الغافلون»
7- انسان ‏هاى بى ‏بصیرت، از هدف، خدا، خود، امکانات، آخرت، ذریّه، آیات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئک هم الغافلون»
8 - دوزخى شدن بسیارى از انسان‏ ها، به خاطر بهره‏ نبردن از نعمت‏ هاى الهى در مسیر هدایت و کمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زده ‏اند. «اولئک هم الغافلون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی