display result search
منو
تفسیر آیه 163 سوره اعراف

تفسیر آیه 163 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 333 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 163

وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِى کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِى السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَ لِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ‏

ترجمه
و (اى پیامبر!) از آنان درباره‏ى (مردم) آن آبادى که کنار دریا بود سؤال کن! آنگاه که (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‏کردند، هنگامى که روز تعطیلى (شنبه)، ماهى‏ها (به روى آب در) کناره‏هاى دریا به نزد آنان مى‏ آمدند، و(لى) روزى که تعطیل نبودند، ماهیان آشکار نمى‏ شدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش مى‏کردیم.



کلمه «سَبت»، به معناى قطع و تعطیل کار براى استراحت و آرامش است که از آن تعبیر به تعطیلى مى‏ شود. بنابراین «یوم السَبت» یعنى روز تعطیل که براى یهود، روز شنبه بود و «یوم لایسبتون» یعنى روزى که تعطیل نمى ‏کردند.
«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و کنار آب است، روز شنبه که صید تعطیل بود، ماهیان خود را از عمق آب به ساحل مى ‏رساندند. بعضى نیز گفته‏ اند مراد از «شُرّعاً» ماهیانى هستند که سر از آب بیرون آورده و خود را نشان مى‏ دهند.
گروهى از بنى ‏اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگى مى‏ کردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صید ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‏ هاى دلخواه آنان، «حیتانهم» جلوه‏گرى بیشترى مى‏ کردند، «شرّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه مى ‏کردند! که این خود آزمایش الهى بود. این قوم، قانون الهى را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه‏ هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‏ هایى که روزهاى شنبه به آن وارد مى‏ شدند، روز یکشنبه به راحتى آنها را صید مى ‏کردند و ادّعا مى‏ کردند که از فرمان الهى تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده‏اند.
خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده‏ مردم آفریده است، ولى یک روز از هفته صید ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراین هر تحریمى، الزاماً جنبه‏ بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى دیگر از نظر مواد پروتئینى فرقى ندارد.
حضرت على (ع) به شدّت از توجیه گناه و حلال نمودن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد مى ‏کردند.
گاهى آزمایش الهى، در صحنه ‏هایى است که تمایلات انسان به اوج مى ‏رسد، چنانکه در این آیه منع از صید و آزمایش در حالى است که ماهیان بیشتر خود را نشان مى ‏دهند، «تأتیهم حیتانهم» یا در آیه 94 سوره‏ى مائده که سخن از تحریم شکار در حالت احرام است، مى ‏خوانیم: «لیبلونّکم اللّه بشى‏ء من‏الصّید تناله أیدیکم و رماحکم» آنجا که شکار، در دسترس و در تیررس است، منع صید در آن حالت، یک آزمایش الهى است.

پیام ها

1- قانون‏ شکنى نیاکان، نسل ‏هاى بعدى را نیز شرمنده مى ‏کند. «وَسْئَلهم...»
2- نقل خصلت‏ هاى زشت نیاکان که به خاطر آنها تنبیه شده ‏اند، براى عبرت دیگران مانعى ندارد. «عن القریة الّتى»
3- ساحل‏ نشینى و گذران زندگى از طریق ماهى‏گیرى، در طول تاریخ بوده است. «کانت حاضرة البحر...»
4- چهره‏ واقعى گناه، با کلاه شرعى و حیله، عوض نمى‏ شود. (ساختن حوضچه ‏هاى کنار دریا براى صید روز بعد) «یعدون فى السّبت»
5 - ماهیان دریا، به اراده‏ الهى قدرت تشخیص روزهاى هفته و افراد صیّاد را پیدا مى‏کنند. «تأتیهم... لاتأتیهم»
6- جلوه‏ هاى دنیایى و مادّى، یکى از آزمایش ‏هاى الهى است. «کذلک نبلوهم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی