- 3968
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 163 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 163
وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِى کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِى السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَ لِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ
ترجمه
و (اى پیامبر!) از آنان دربارهى (مردم) آن آبادى که کنار دریا بود سؤال کن! آنگاه که (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مىکردند، هنگامى که روز تعطیلى (شنبه)، ماهىها (به روى آب در) کنارههاى دریا به نزد آنان مى آمدند، و(لى) روزى که تعطیل نبودند، ماهیان آشکار نمى شدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش مىکردیم.
کلمه «سَبت»، به معناى قطع و تعطیل کار براى استراحت و آرامش است که از آن تعبیر به تعطیلى مى شود. بنابراین «یوم السَبت» یعنى روز تعطیل که براى یهود، روز شنبه بود و «یوم لایسبتون» یعنى روزى که تعطیل نمى کردند.
«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و کنار آب است، روز شنبه که صید تعطیل بود، ماهیان خود را از عمق آب به ساحل مى رساندند. بعضى نیز گفته اند مراد از «شُرّعاً» ماهیانى هستند که سر از آب بیرون آورده و خود را نشان مى دهند.
گروهى از بنى اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگى مى کردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صید ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى هاى دلخواه آنان، «حیتانهم» جلوهگرى بیشترى مى کردند، «شرّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه مى کردند! که این خود آزمایش الهى بود. این قوم، قانون الهى را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى هایى که روزهاى شنبه به آن وارد مى شدند، روز یکشنبه به راحتى آنها را صید مى کردند و ادّعا مى کردند که از فرمان الهى تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکردهاند.
خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده مردم آفریده است، ولى یک روز از هفته صید ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراین هر تحریمى، الزاماً جنبه بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى دیگر از نظر مواد پروتئینى فرقى ندارد.
حضرت على (ع) به شدّت از توجیه گناه و حلال نمودن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد مى کردند.
گاهى آزمایش الهى، در صحنه هایى است که تمایلات انسان به اوج مى رسد، چنانکه در این آیه منع از صید و آزمایش در حالى است که ماهیان بیشتر خود را نشان مى دهند، «تأتیهم حیتانهم» یا در آیه 94 سورهى مائده که سخن از تحریم شکار در حالت احرام است، مى خوانیم: «لیبلونّکم اللّه بشىء منالصّید تناله أیدیکم و رماحکم» آنجا که شکار، در دسترس و در تیررس است، منع صید در آن حالت، یک آزمایش الهى است.
پیام ها
1- قانون شکنى نیاکان، نسل هاى بعدى را نیز شرمنده مى کند. «وَسْئَلهم...»
2- نقل خصلت هاى زشت نیاکان که به خاطر آنها تنبیه شده اند، براى عبرت دیگران مانعى ندارد. «عن القریة الّتى»
3- ساحل نشینى و گذران زندگى از طریق ماهىگیرى، در طول تاریخ بوده است. «کانت حاضرة البحر...»
4- چهره واقعى گناه، با کلاه شرعى و حیله، عوض نمى شود. (ساختن حوضچه هاى کنار دریا براى صید روز بعد) «یعدون فى السّبت»
5 - ماهیان دریا، به اراده الهى قدرت تشخیص روزهاى هفته و افراد صیّاد را پیدا مىکنند. «تأتیهم... لاتأتیهم»
6- جلوه هاى دنیایى و مادّى، یکى از آزمایش هاى الهى است. «کذلک نبلوهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِى کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِى السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَ لِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ
ترجمه
و (اى پیامبر!) از آنان دربارهى (مردم) آن آبادى که کنار دریا بود سؤال کن! آنگاه که (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مىکردند، هنگامى که روز تعطیلى (شنبه)، ماهىها (به روى آب در) کنارههاى دریا به نزد آنان مى آمدند، و(لى) روزى که تعطیل نبودند، ماهیان آشکار نمى شدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش مىکردیم.
کلمه «سَبت»، به معناى قطع و تعطیل کار براى استراحت و آرامش است که از آن تعبیر به تعطیلى مى شود. بنابراین «یوم السَبت» یعنى روز تعطیل که براى یهود، روز شنبه بود و «یوم لایسبتون» یعنى روزى که تعطیل نمى کردند.
«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و کنار آب است، روز شنبه که صید تعطیل بود، ماهیان خود را از عمق آب به ساحل مى رساندند. بعضى نیز گفته اند مراد از «شُرّعاً» ماهیانى هستند که سر از آب بیرون آورده و خود را نشان مى دهند.
گروهى از بنى اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگى مى کردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صید ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى هاى دلخواه آنان، «حیتانهم» جلوهگرى بیشترى مى کردند، «شرّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه مى کردند! که این خود آزمایش الهى بود. این قوم، قانون الهى را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى هایى که روزهاى شنبه به آن وارد مى شدند، روز یکشنبه به راحتى آنها را صید مى کردند و ادّعا مى کردند که از فرمان الهى تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکردهاند.
خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده مردم آفریده است، ولى یک روز از هفته صید ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراین هر تحریمى، الزاماً جنبه بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى دیگر از نظر مواد پروتئینى فرقى ندارد.
حضرت على (ع) به شدّت از توجیه گناه و حلال نمودن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد مى کردند.
گاهى آزمایش الهى، در صحنه هایى است که تمایلات انسان به اوج مى رسد، چنانکه در این آیه منع از صید و آزمایش در حالى است که ماهیان بیشتر خود را نشان مى دهند، «تأتیهم حیتانهم» یا در آیه 94 سورهى مائده که سخن از تحریم شکار در حالت احرام است، مى خوانیم: «لیبلونّکم اللّه بشىء منالصّید تناله أیدیکم و رماحکم» آنجا که شکار، در دسترس و در تیررس است، منع صید در آن حالت، یک آزمایش الهى است.
پیام ها
1- قانون شکنى نیاکان، نسل هاى بعدى را نیز شرمنده مى کند. «وَسْئَلهم...»
2- نقل خصلت هاى زشت نیاکان که به خاطر آنها تنبیه شده اند، براى عبرت دیگران مانعى ندارد. «عن القریة الّتى»
3- ساحل نشینى و گذران زندگى از طریق ماهىگیرى، در طول تاریخ بوده است. «کانت حاضرة البحر...»
4- چهره واقعى گناه، با کلاه شرعى و حیله، عوض نمى شود. (ساختن حوضچه هاى کنار دریا براى صید روز بعد) «یعدون فى السّبت»
5 - ماهیان دریا، به اراده الهى قدرت تشخیص روزهاى هفته و افراد صیّاد را پیدا مىکنند. «تأتیهم... لاتأتیهم»
6- جلوه هاى دنیایى و مادّى، یکى از آزمایش هاى الهى است. «کذلک نبلوهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است