display result search
منو
تفسیر آیه 161 سوره اعراف

تفسیر آیه 161 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 267 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 161





کلمه‏ى «حطّة»، به معناى نزول چیزى از بالاست، (انحطاط هم از این ریشه است) و به مفهوم تقاضاى نزول رحمت و عفو الهى است.
فرمان این بود که بنى‏اسرائیل هنگام ورود به سرزمین مقدّس، با این کلمه از خداوند آمرزش بطلبند، ولى آنان از روى استهزا، کلمه را عوض کردند و گفتند: «حنطة».
مشابه این آیه، با تفاوتى اندک در سوره‏ى بقره (آیات 58 و 59) نیز آمده است.
در روایات متعدّد، امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: «نحن باب حطّتکم» باب حطّه‏ى شما ماییم. یعنى اگر در مدار حکومت و ولایت ما وارد شوید، مورد لطف قرار مى‏گیرید.
بسیارى از مفسّران مراد از قریه را بیت‏المقدّس دانسته‏اند.
سیر طبیعى آن است که ابتدا با آدابى که سفارش شده داخل شهر شده، سپس آن را مسکن قرار داده و آنگاه از غذاهاى آنجا بخورند، ولى در این آیه اوّل مسکن و غذا آمده، بعد توبه و مغفرت و ورود به شهر، شاید به خاطر آن که تأمین مسکن و غذا، زمینه و بسترى است که دستورات اخلاقى را بپذیرند.
306) تفسیر نمونه‏
307) تفسیر کنزالدقائق‏
پیام ها
1- داستان ورود بنى‏ اسرائیل به بیت‏ المقدّس، همراه با عذرخواهى از خداوند در برابر لجاجت ‏ها و تغییر کلمات سفارش شده، داستانى عبرت‏آموز و قابل دقّت است. «و اذ»
2- براى آوارگان، مسکن مهم‏ ترین مسئله است. (ابتدا از مسکن سخن به میان آمده است) «اُسکنوا هذه القریة»
3- بیت‏ المقدّس، سرزمینى پر نعمت است. «کلوا منها حیث شئتم»
4- خداوند، همه‏ نیازهاى مادّى و معنوى، دنیوى و اخروى بشر را تأمین مى‏ کند و براى برخوردارى از نعمت ‏هایى چون مسکن، غذا، عفو و لطف، دستور مى‏ دهد که دعا و استغفار کنند و سجده نمایند. «اسکنوا... کلوا... قولوا حطّة»
5 - خداوند، با یک عذرخواهى و توبه‏ خالصانه، «قولوا حطّة» گناهان بسیارى را مى‏ بخشد. «نغفر لکم خطیئاتکم» چنانکه در دعا مى‏ خوانیم: «یا مَن یقبل الیَسیر و یَعفو عن الکثیر» اى خدایى که کم را مى‏ پذیرى و گناه زیاد را مى‏ بخشایى.
6- براى دریافت لطف و آمرزش الهى، هم استغفار و دعا لازم است، هم عمل. «قولوا حطّة و ادخلوا الباب»
7- ورود به مکان‏ هاى مقدّس، ادب و آداب ویژه‏اى دارد.«وادخلوا الباب سجّداً»
8 - باید میان نیکوکار و گنهکار، تفاوت باشد. وقتى خطاکاران بخشوده مى‏ شوند، نیکوکاران هم از درجه و لطف بیشترى برخوردار مى‏ گردند. «سنزید المحسنین»
9- در نظام مدیریّت و تشویق دیگران، باید همواره نیکوکاران را امتیاز داد. «سنزید المحسنین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی