display result search
منو
تفسیر آیه 155 سوره اعراف

تفسیر آیه 155 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 84 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 155

وَاخْتَارَ مُوسَى‏ قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِّمِیقَتِنَا فَلَمَّآ أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِ‏ّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَکْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِیَّىَ أَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَآءُ مِنَّآ إِنْ هِىَ إِلَّا فِتْنَتُکَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَآءُ وَتَهْدِى مَن تَشَآءُ أَنتَ وَلِیُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الْغَفِرِینَ‏

ترجمه

و موسى براى (آمدن به) میعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزید. پس همین که (در پى درخواست دیدن خدا) زمین لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى‏خواستى، مى توانستى آنها و مرا پیش از این (آمدن به طور) بمیرانى، آیا مارا به خاطر کارهاى بى‏خردان ما هلاک مى‏ کنى؟ این صحنه جز آزمایشى از جانب تو نیست که با آن، هر که را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مى ‏کنى و هر که را بخواهى (و لایق بدانى) هدایت مى‏کنى، تو ولىّ و سرپرست مایى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم کن، که تو بهترین آمرزندگانى.



در این که حضرت موسى (ع) یک میقات یا چند میقات داشته و مرگ و هلاکت در میقات، به خاطر تقاضاى دیدار خدا بوده یا گوساله‏ پرستى مردم، گفتگوهایى است که در فهم آیه نقشى ندارد و از آن چشم مى‏ پوشیم.
یاران موسى (ع) با دیدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى دیدن خدا یا شنیدن صداى خدا را داشتند، درحالى که آن هفتاد نفر، برگزیده‏ حضرت موسى از میان هفتصد نفر بودند که به کوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زیرا کسى که معجز ه‏اى دید، نباید بهانه بیاورد.
در عدد «هفتاد» نیز مانند عدد «چهل»، راز و رمزى نهفته است.
وقتى برگزیدگان پیامبرى همچون موسى (ع) چنین از کار درآیند، چگونه مى‏ توان گفت: مردم عادّى، امام را برگزینند؟! حضرت مهدى (عج) در پاسخ کسى که پرسید چرا مردم حقّ انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى که هفتاد نفر را انتخاب کرد معلوم شد لایق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پیامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخاب‏ شدگان مردم چه وضعى خواهند داشت.

پیام ها
1- براى حضور در مراکز مهم و مسائل حسّاس، باید گزینش انجام شود و افرادى انتخاب شوند، نه هر کس و در هر سطحى حاضر شود. «واختار موسى»
2- مردن، از تحمّل فشار حرف مردم آسانتر است. «لو شئت أهلکتهم من قبل و ایّاى» (یعنى اى کاش قبل از آمدن مردم همراه من به کوه طور، جان ما را مى‏گرفتى که تحمّل اینکه بگویند: تو بهترین ‏ها را برگزیدى و به قتلگاه بردى و آنان را نابود کردى و... سخت ‏تر است.)
3- پیامبران در حرکات خود، به ظاهر عمل مى ‏کنند نه به علم غیب. از این رو گاهى برگزیدگان انبیا نیز نالایق در مى‏آیند. «بما فعل السفهاء منّا»
4- گاهى آتش قهر الهى چنان فراگیر است که خشک و تر را با هم مى‏ سوزاند. «أتهلکنا بما فعل السفهاء» (خوبان را به خاطر سکوت و بى‏ تفاوتى)
5 - بهانه‏ گیرى، نشانه‏ سفاهت است. «السفهاء»
6- بلاها و حوادث، گاهى آزمایش الهى است، «اِن هِىَ الاّ فتنتک...» که در آن افراد شناخته شده و صف ‏ها از هم جدا مى‏ شود. «تضلّ... تهدى»
7- ستایش خداوند پیش از دعا، از آداب دعاست. «أنت ولیّنا فاغفرلنا»
8 - تا صفحه‏ روح از آلودگى گناه پاک نشود، رحمت الهى را جذب نمى ‏کند. «اغفر لنا و ارحمنا»
9- آمرزش و عفو الهى، (بر خلاف بخشش مردم که یا با تأخیر است، یا همراه با منّت و تحقیر،) بهترین بخشایش‏ هاست. «خیر الغافرین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:45

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • سلام. استخاره با قرآن زدم، سوره اعراف ، آیه 155 ، آمد. بر طبق تفسیر . یعنی انتخاب اشتباه است و اگر بروم، در انگلستان بروم ، آنجا زلزله میشود. خب بلایای آخر زمان هر جا می تواند اتفاق بیافتد. پس نمی روم. ☺☺

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی