display result search
منو
تفسیر آیه 148 سوره اعراف

تفسیر آیه 148 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 31 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 148

وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى‏ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِیِّهِمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ‏یَرَوْاْ أَنَّهُ لَایُکَلِّمُهُمْ وَلَا یَهْدِیهِمْ سَبِیلًا اتَّخَذُوهُ وَکَانُواْ ظَلِمِینَ‏

ترجمه

و قوم موسى پس از (رفتن) او (به کوه طور) از زیورهاى خود مجسّمه‏ گوساله ‏اى (ساختند و به پرستش) گرفتند که صداى گاو داشت، آیا ندیدند که آن (گوساله) با آنان سخن نمى‏ گوید و به راهى هدایتشان نمى‏ کند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالى که ستمکار بودند.


«عِجل»، به گوساله‏ى نر گفته مى‏ شود و کلمه‏ «حُلّى»، به معناى زیورآلات است و «خُوار» صداى مخصوص گاو است.
امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت موسى علیه السلام به خدا گفت: سامرى، گوساله‏اى از طلا براى مردم ساخته است، امّا صداى آن از چیست؟ وحى آمد که این وسیله‏ى آزمایش مردم است، «یاموسى انّ تلک فتنة فلاتفحص عنها»، قرآن نیز مى‏فرماید: «اِن هى الاّ فتنتک تضلّ بها من تشاء و تهدى من تشاء»
قرآن، به مسأله‏ى گوساله‏ پرستى بنى‏ اسرائیل، در چهار سوره اشاره نموده است. البتّه گوساله‏ پرستى بنى‏ اسرائیل زمینه‏ هاى فرهنگى، اجتماعى داشت، زیرا؛ اوّلاً آنان سالیان دراز در مصر، بت‏هایى به شکل گاو دیده بودند، ثانیاً همان گونه که در آیه 138 خواندیم، پس از عبور از رود نیل چشم شان به قومى بت ‏پرست افتاد و تحت تأثیر قرار گرفته و در عمق روحشان باقى ماند. ثالثاً تمدید مدّت سى شب به چهل شب، شایعه‏ مرگ موسى را به دست مخالفان پدید آورد و زمینه را براى انحراف آماده کرد و در نهایت، جهل مردم و هنر سامرى باعث شد تا قوم موسى از خداپرستى به گوساله ‏پرستى گرویدند.
بنابراین عوامل انحراف چند چیز است:
1- نبود رهبرى یا غیبت او.
2- جهل و ناآگاهى مردم.
3- عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر.
4- زیبایى و زرق و برق ظاهرى.
5 - سر و صدا و تبلیغات کاذب.
در آیه 87 سوره‏ طه، ساختن گوساله به سامرى نسبت داده شده است، امّا شگفت آنکه در تورات، به هارون نسبت داده شده است؟! البتّه در این آیه به قوم موسى نسبت داده شده است، زیرا بسیارى از کار او راضى بودند و او را یارى نمودند.
حضرت موسى براى هدایت مردم و رهایى از انحراف و دام سامرى، از دلائل ملموس استفاده کرد. مثلاً براى نفى الوهیّت گوساله با بیان اینکه مصنوع است نه صانع، محتاج مکان است و داراى وزن و حجم و شکل است و هیچ گونه هدایت و راهنمایى براى کسى ندارد، آنان را ارشاد نمود.


پیام ها
1- گاهى انسان به چیزى که واقعیّتى ندارد، ارزش مى ‏دهد و تا حدّ پرستش او پیش مى‏رود. «و اتّخَذَ»
2- دعوت به گوساله ‏پرستى، پس از نافرمانى از رهبر و در غیاب رهبرى حقّ صورت مى‏گیرد. «من بعده» (زمانى که حضرت موسى به میعادگاه رفته بود)
3- دشمن براى انحراف مردم، از هنر و تمایلات نفسانى استفاده مى‏کند. (مجسّمه‏ى طلا) «حُلِیّهم عجلاً»
4- ارتدادِ اقوام، سابقه‏ى طولانى دارد. «واتّخذ... عجلاً...»
5 - گوساله‏ى سامرى، مجسمّه‏اى بیش نبود. «جسداً»
6- در انحراف انسان، زرق و برق و سروصدا نقش عمده‏اى دارد. «حلیّهم... خوار» بنابراین در پى هر صدا و هر زرق و برق و زیبایى نباید رفت.
7- معبود انسان باید هادى انسان باشد. «لا یهدیهم»
8 - شرک، ظلم است و کسى که بدون دلیل و تنها بر اساس لجاجت، حقّ را رها کند و اسیر ساخته‏ هاى دست خود شود، ظالم است. «کانوا ظالمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:40

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی