display result search
منو
تفسیر آیه 140 سوره اعراف

تفسیر آیه 140 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 156 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 140

قَالَ أَغَیْرَ اللَّهِ أَبْغِیکُمْ إِلَهاً وَهُوَ فَضَّلَکُمْ عَلَى الْعَلَمِینَ‏

ترجمه

گفت: آیا معبودى غیر خدا براى شما بجویم، در حالى که او شما را بر مردم این زمانه برترى داده است؟!


کلمه‏ «مُتبّر» از «تبار»، به معناى هلاکت است.
آنان که یک عمر در سحر و جادو بودند، با دیدن یک معجزه چنان مؤمن شدند که تهدیدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با دیدن آن همه معجزات و پس از پیروزى بر فرعون، انحراف و بت‏پرستى قومى، آنان را به انحراف کشید و تازه از موسى علیه السلام نیز تقاضاى بت کردند.
روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه‏ پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید! حضرت على (ع) در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسى تقاضاى بت کردید.


پیام ها
1- پرستش (حقّ یا باطل)، در طول تاریخ بشر وجود داشته است. «یعکفون على اصنام لهم» (در زمان موسى (ع) نیز افرادى بت مى‏ پرستیدند.)
2- محیط جبرآور نیست، ولى تأثیرگذار هست. «فأتوا على قوم ...» پس تا در اعتقاد و ایمان قوى نشده‏ایم، از محیط و فرهنگ فاسد دورى کنیم، زیرا گاهى مشاهده‏ یک صحنه (از فیلم، عکس، ماهواره و یا اجتماع) چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتى رهبران را متزلزل و خراب مى‏ کند.
3- گاهى انسان از مهم‏ ترین نعمت‏ ها غفلت ورزیده و نسبت به آنها ناسپاسى مى‏ کند. «جاوزنا... اجعل لنا»
4- گاهى انسان به‏ حدّى کج‏ اندیش مى‏ شود که از رهبران الهى نیز درخواست ناروا مى ‏کند. «یا موسى اجعل لنا آلهة»
5 - افراد و ملّت‏ها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالوا یا موسى...»
6- ایمان سطحى، زودگذر است. «وجاوزنا... قالوا... اجعل لنا آلهة»
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بیگانه، دوستان نادانِ داخلى ‏اند. «جاوزنا... قالوا پیا موسى اجعل...»
8 - تقاضاى مردم، همیشه صحیح نیست و اکثریّت و خواست آنان همه جا یک ارزش نیست. «قالوا... اجعل لنا آلهة»
9- الگوپذیرى، تقلید و مدل‏بردارى، از خصلت‏ هاى انسان است. «اجعل لنا آلهاً کما لهم آلهة»
10- جهل، ریشه‏ بت ‏پرستى و بت‏ پرستى، عملى به دور از عقل است. «تجهلون» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، یعنى به کار غیر عاقلانه جهل مى‏ گویند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پیامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانه‏ جهل عمیق و ریشه‏دار است. «تجهلون»
12- هم انحراف‏ هاى فکرى از بین رفتنى است، هم انحراف‏ هاى عملى. «متّبر ما هم فیه و باطل ما کانوا یعملون» آرى، پایان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فریب ندهد.
13- عبادت باید بر اساس تعقّل و تشکّر باشد. «أغیراللّه ابغیکم الهاً و هو فضّلکم» خدا یافتنى است، نه بافتنى، «ابغیکم» و پرستش غیر خدا، با عقل و روحیّه‏ سپاسگزارى ناسازگار است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:11

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی