display result search
منو
تفسیر آیه 80 و 81سوره اعراف

تفسیر آیه 80 و 81سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 320 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 81 و80


وَ لُوطاً إذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِینَ‏
إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ‏

ترجمه

و (به خاطر آور) لوط را (که براى هدایت مردم فرستادیم) آنگاه که به قوم خود گفت: آیا آن کار زشت را انجام مى ‏دهید که هیچ یک از جهانیان در آن بر شما پیشى نگرفته است؟
همانا شما به جاى زنان، براى شهوت سراغ مردان مى‏روید، بلکه شما قومى اسراف‏کارید.



حضرت لوط، فامیل حضرت ابراهیم و تنها مردى بود که به او ایمان آورد و با او هجرت کرد. «فآمن له لوط» حضرت ابراهیم او را به منطقه‏ اى که در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. لذا بخش مهم کار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منکرات جنسى بود، که بیشترین مشکل جامعه بود.
قوم حضرت لوط، با مهمانان خود عمل زشت لواط انجام را مى‏ دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند. به گفته‏ قرآن، حضرت لوط (ع) ازدواج با دختران خود را به آنان پیشنهاد کرد، امّا آنان نپذیرفتند.

ازدواج، داراى خصوصیّات و آثارى است که در لواط و زنا وجود ندارد، از جمله:
1- مودّت و رحمت و اُنس. 2- تشکیل نظام خانواده. 3- فرزند و بقاى نسل. 4- همخوانى با فطرت و انسانیّت.
متأسفانه امروزه نیز دنیاى غرب، عمل زشت همجنس ‏بازى را رسمى و در بعضى کشورها به آن جنبه‏ قانونى داده است.
قوم لوط، علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزه‏گویى، توهین، مزاحمت براى عابرین و کشف عورت در انظار عمومى بودند.
امام صادق (ع) در فلسفه‏ تحریم لواط فرمودند: لواط، علاقه‏ خانوادگى میان زن و شوهر را کم، نسل و فرزند را منقطع و آمیزش جنسى طبیعى را از بین مى‏برد و فسادهاى بسیار زیادى را بدنبال دارد. [
در اسلام، کیفر همجنس ‏بازى و لواط (چه فاعل چه مفعول)، اعدام است.
پیامبر اکرم فرمودند: لعنت خدا بر مردانى که خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى‏ دهند. امام صادق (ع) نیز فرمود: هنگام همجنس‏ گرایى، عرش خدا به لرزه مى ‏آید و عامل این کار در قیامت به صورت ناپاک محشور مى ‏شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.


پیام ها
1- هم جنس‏ بازى و لواط، از گناهان کبیره و عملى بسیار زشت است. «الفاحشة»
2- بت‏ پرستان، اگر بهانه‏ بت‏ پرستى نیاکان را داشتند، پیروان فحشا، این بهانه را هم نداشته و ابتکار جنایت و گناه از خودشان بود. «ما سبقکم بها»
3- ابداع‏کنندگان اعمال زشت، مرتکب گناهى بزرگ تر و مستحقّ ملامتى بیشتر مى‏ باشند. «ما سبقکم بها من احد من العالمین»
4- کسى که راه طبیعى و فطرى را کنار بگذارد، مُسرِف است. «مسرفون» ارضاى شهوت از غیر راه طبیعى، اسراف است.
5 - لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است. «دون النساء بل‏انتم قوم مسرفون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    پر از نکات عالی و آموزنده

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی