- 2303
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 64 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 64
فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنَهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِى الْفُلْکِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَآ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً عَمِینَ
ترجمه
سرانجام او (نوح) را تکذیب کردند. پس او و کسانى را که در کشتى با او بودند، نجات دادیم و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم. زیرا آنان گروهى کوردل بودند.
«عَمین» جمع «عَمى»، به کسى گفته مى شود که چشم بصیرت و دید باطنى او از کار افتاده باشد، ولى «أعمى»، هم به کسى که باطن او کور باشد گفته مى شود و هم به کسى که چشم ظاهرش نابینا باشد.
امام رضا (ع) در پاسخ این سؤال که چرا خداوند تمام جهانیان را در زمان حضرت نوح غرق کرد و حال آنکه در میان آنان اطفال و افراد بى گناه نیز بودند، فرمودند: طفلى در میان آنان نبود، زیرا مدّت چهل سال آنان عقیم ونازا شده بودند و بى گناهان نیز چون به کار دیگران راضى بودند و رضایت به کار دیگران مانند انجام همان کار است.
پیام ها
1- ایمان، سبب نجات و تکذیب، وسیله و زمینه هلاکت است.«أنجینا... أغرقنا»
2- حوادث و عوامل طبیعى و تحوّلات تاریخى، به دست خداوند است و بر اساس افکار و اعمال و اخلاق مردم صورت مى گیرد. «أنجینا... أغرقنا الّذین کذّبوا بآیاتنا»
3- کوردلى، عامل اصلى تکذیب دعوت انبیاست. «عمین» بنابراین ایمان و پیروى از انبیا، نشانهى بصیرت است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنَهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِى الْفُلْکِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَآ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً عَمِینَ
ترجمه
سرانجام او (نوح) را تکذیب کردند. پس او و کسانى را که در کشتى با او بودند، نجات دادیم و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم. زیرا آنان گروهى کوردل بودند.
«عَمین» جمع «عَمى»، به کسى گفته مى شود که چشم بصیرت و دید باطنى او از کار افتاده باشد، ولى «أعمى»، هم به کسى که باطن او کور باشد گفته مى شود و هم به کسى که چشم ظاهرش نابینا باشد.
امام رضا (ع) در پاسخ این سؤال که چرا خداوند تمام جهانیان را در زمان حضرت نوح غرق کرد و حال آنکه در میان آنان اطفال و افراد بى گناه نیز بودند، فرمودند: طفلى در میان آنان نبود، زیرا مدّت چهل سال آنان عقیم ونازا شده بودند و بى گناهان نیز چون به کار دیگران راضى بودند و رضایت به کار دیگران مانند انجام همان کار است.
پیام ها
1- ایمان، سبب نجات و تکذیب، وسیله و زمینه هلاکت است.«أنجینا... أغرقنا»
2- حوادث و عوامل طبیعى و تحوّلات تاریخى، به دست خداوند است و بر اساس افکار و اعمال و اخلاق مردم صورت مى گیرد. «أنجینا... أغرقنا الّذین کذّبوا بآیاتنا»
3- کوردلى، عامل اصلى تکذیب دعوت انبیاست. «عمین» بنابراین ایمان و پیروى از انبیا، نشانهى بصیرت است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان