display result search
منو
تفسیر آیه 41 و 42 سوزه اعراف

تفسیر آیه 41 و 42 سوزه اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 111 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 41 و 42

لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَکَذَ لِکَ نَجْزِى الظَّلِمِینَ‏
وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَآ أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ‏


ترجمه

براى مجرمان، از جهنّم بسترهایى است و از بالاى سرشان پوشش‏ هایى (از آتش)، و اینگونه ستمگران را کیفر مى ‏دهیم.
و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده ‏اند، (هر اندازه عمل کرده ‏اند مى‏ پذیریم، زیرا) هیچ کس را جز به مقدار توانش تکلیف نمى‏ کنیم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.

«مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبیر به «مهاد» براى دوزخیان، نوعى تمسخر و استهزاى آنان است، یعنى آرامگاه‏شان دوزخ است. «غَواش» جمع «غاشیة»، به معناى پوشش است و به خیمه نیز گفته مى ‏شود.
خداوند از گروه عنود و اعراض کننده، در آیه‏ 37 این سوره به عنوان کافر، در آیه 40 به عنوان مجرم و در اینجا به عنوان ظالم یاد کرده است، زیرا آنکه آیات الهى را تکذیب کند، شایسته همه‏ این القاب است. چنانکه در آیه 254 سوره‏ بقره مى‏ خوانیم: «والکافرون هم الظّالمون»
پیامبر پس از تلاوت این آیه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائین است که معلوم نیست طبقات بالا بیشتر است یا طبقات پائین و کافران در میان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى‏ باشند. همچنین حضرت فرمودند: زیرانداز و روانداز کافران در قبر، آتش جهنّم است.


پیام ها
1- دوزخ، سراسر وجود کفّار را از همه‏ جوانب فرا مى ‏گیرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانکه در آیات دیگر نیز مى‏خوانیم: «و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین» ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» و «یوم یغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:58

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی