display result search
منو
تفسیر آیه 32 سوره اعراف

تفسیر آیه 32 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 461 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 32

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ فِى الْحَیَوةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَمَةِ کَذَ لِکَ نُفَصِّلُ الْأَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ‏

ترجمه

بگو: چه کسى زینت‏ هایى را که خداوند براى بندگانش پدید آورده و (همچنین) رزق هاى پاکیزه و دلپسند را بر خود حرام کرده است؟ بگو: این (نعمت‏ها) در زندگى دنیا براى مؤمنان است، (اگر چه کافران هم بهره ‏مندند،) در حالى که روز قیامت مخصوص (مؤمنان) است. ما این گونه آیات خود را براى گروهى که مى ‏دانند به تفصیل بیان مى‏نمائیم.


این آیه، زینت را براى انسان حلال مى‏ شمرد. قرآن، یکى از نعمت‏هاى خداوند را، زینت آسمان‏ها با ستارگان جهت تماشاگران مى ‏داند، «زیّنّاها للنّاظرین» امّا باید علاقه به زینت، انسان را به هلاکت نکشد و بهره‏ گیرى از آن کنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان دادن زینت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‏ هاى آنان، حرام مى‏ داند. «لایبدین زینتهنّ الاّ لبعولتهنّ»
عثمان‏بن مظعون، خدمت پیامبر اکرم آمد و از تصمیم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل کردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از این کار منع کرد و فرمود: براى کنترل شهوت، روزه بگیر و به جاى ریاضت و رهبانیّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشین و به جاى بیابان‏گردى، در جبهه‏ هاى جنگ و حج و عمره شرکت کن، از همسر و عطریّات استفاده کن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‏ها دورى و هجرت کن، این راه و روش من است و هر که از این روش اعراض کند و توبه نکند، فرشتگان از ورود او به حوض کوثر منع خواهند کرد.
عاصم‏بن زیاد نیز تصمیم گرفت شیوه‏ى زندگى خود را تغییر داده واز حلال‏ها و لذّت‏ها کناره گیرد. حضرت على علیه السلام آن تفکّر را محکوم کرد، و هنگامى که از آن حضرت پرسید: پس چرا خودتان این همه ساده‏زندگى مى‏کنید؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم کرده که سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعیف جامعه نگهدارند و در غم دیگران شریک باشند.
حضرت على (ع) در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماینده‏ خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى ‏دهد بهترین لباس‏ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زیبا نزد آنها برود.
بعضى آیه را این گونه تفسیر کرده‏ اند که رزق و زینت دنیا، آمیخته با انواع تلخى‏ هاست، ولى رزق و زینتِ آخرت، بى‏ غصّه و خالص است.


پیام ها
1- پیامبر، مسئول مبارزه با بدعت‏ها است. «قل مَن حرّم»
2- اسلام، با زهد نابجا وریاضت نامشروع ورهبانیّت، مخالف است. «قل‏مَن‏حرّم»
3- اصل در بهره‏گیرى از زینت‏ها و طیّبات، مباح بودن است، مگر دلیلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَن حرّم»
4- استفاده‏ى مناسب از زینت و ترغیب مردم به آن، ارزشمند است. «زینة اللّه» زیرا زینت به خدا نسبت داده شده است.
5 - راه رسیدن به خدا، ترک امور حلال و طیّب نیست، بلکه استفاده‏ى بجا و رعایت قسط وعدل است. «قل مَن حرّم زینة اللّه...»
6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آیین اعتدال است، به نیازهاى طبیعى پاسخ مثبت مى‏دهد، آنچه را مفید است حلال مى‏شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‏کند. «مَن حرّم... أخرج لعباده»
7- زینت، همچون غذا، مورد نیاز انسان است. (زینت در کنار خوارکى‏ها مطرح شده است) «زینة اللّه... و الطیّبات من الرّزق»
8 - هدف اصلى از آفریدن نعمت‏ها، استفاده و برخوردارى مؤمنان است، گرچه کافران نیز بهره‏مى‏برند. «قل هى للّذین آمنوا فى الحیاة الدنیا» البتّه در جاى دیگر مى‏فرماید: «انّا جعلنا ما على الارض زینة لها لنبلوهم أیّهم احسن عملاً» هرچه را روى زمین است، زینت آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدام یک بهتر عمل مى‏کنند.
9- در بهره‏بردارى از نعمت‏هاى دنیوى، مؤمن و کافر یکسانند، ولى کامیابى قیامت مخصوص مؤمنان است. « للّذین آمنوا خالصة یوم القیامة»
10- علم وعالم، جایگاه ویژه‏اى نزد خدا دارند. «کذلک نفصّل الایات لقوم‏یعلمون»

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی دست شما درد نکنه
  • کاربر مهمان
    با تشکر از برنامه ایران صدا برای این بخش تفسیر

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی