display result search
منو
تفسیر آیه 26 سوره اعراف

تفسیر آیه 26 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 147 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 26

یَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَ رِى سَوْءَ تِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى‏ ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ

ترجمه

اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه ‏هاى خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند).

پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در این سوره چهار بار (در این آیه و آیات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فریب شیطان را نخوردن، در خوراکى‏ ها و آشامیدنى ‏ها و تجمّلات اسراف نکردن و پذیرفتن دعوت انبیا، سفارش نموده است.
«ریش»، به معناى پر پرندگان است که براى آنها، هم پوشش است و هم وسیله‏ زیبایى، همچنین به لباسى که براى انسان نوعى زینت به حساب آید، ریش گفته مى‏ شود.
همه‏ نعمت ‏ها به دست خداوند است و از خزینه‏ غیب الهى سرازیر مى‏شود، چنانکه خداوند مى‏ فرماید: «و اِنْ من شى‏ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیز نیست، جز آنکه گنجینه ‏هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى ‏فرستیم. و مى‏ فرماید: «وانزلنا الحدید»، «وانزل لکم من الانعام...» ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرینش و قرار دادن آن در اختیار انسان است. «أنزلنا علیکم لباساً»
مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است که بر اساس تقوا، تواضع، پاکى و پاکدامنى باشد و به هر یک از خشیت، طاعت، عفّت، حیا و عمل صالح نیز تعبیر شده است.


پیام ها

1- توجّه به نعمت‏هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا علیکم... لعلّهم یذّکّرون»
2- لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند. «یوارى سواتکم»
3- گرچه در تهیّه‏ لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسان‏ ها نیز تلاش مى‏ کنند، ولى همه‏ اینها به دست خداست. «انزلنا علیکم لباساً»
4- پوشش و پوشاندن کار خداست، «انزلنا علیکم لباساً یوارى»، ولى برهنگى و برهنه کردن کار شیطان است. «فوسوس... لیبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
5 - لباس، نعمت الهى است، «لباساً یوارى» و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما»
6- پوشش و آراستگى با پوشاک و لباس‏هاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا علیکم لباساً... و ریشاً» آراستن و زینت و بهره‏ بردن از لباس‏ هاى زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعى ندارد.
7- معنویّت در کنار مادّیت، تقوا در کنار زینت لازم است. «ریشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى‏تواند وسیله‏ى اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوت رانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
8 - آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه‏ى زیبایى معنوى انسان مى‏ باشد. «لباس التّقوى»
9- از خاک، پنبه مى‏روید، از علف که خوراک حیوان است پشم تولید مى‏شود و از آب دهان کرم، ابریشم، اینها همه از آیات الهى است که مى‏ تواند مایه‏ تذکّر و بیدارى انسان باشد. «ذلک من آیات اللّه لعلّهم یذّکّرون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی