display result search
منو
تفسیر آیه 16 و 17سوره اعراف

تفسیر آیه 16 و 17سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 583 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 16 و 17

قَالَ فَبِمَآ أَغْوَیْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ طَکَ الْمُسْتَقِیمَ
ثُمَّ لَأَتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَنِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَکِرِینَ

ترجمه

(شیطان) گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردى، من هم براى (فریب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به کمین) خواهم نشست.
سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى ‏تازم و بیشتر آنان را سپاسگزار نخواهى یافت.



در حدیث مى‏ خوانیم: شیطان که سوگند خورد از چهار طرف در کمین انسان باشد تا او را منحرف یا متوقّف کند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! این انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالاى سر و پایین باز است و هرگاه انسان دستى به دعا بر دارد، یا صورت بر خاک نهد، گناهان هفتاد ساله ‏اش را مى‏ بخشایم.
همین که حضرت آدم از تسلّط شیطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسید: ناراحت نباش، زیرا من گناه را یکى و ثواب را ده برابر حساب مى‏ کنم و راه توبه هم باز است.
امام باقر (ع) فرمود: ورود ابلیس بر انسان از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را براى انسان ساده و سبک جلوه مى ‏دهد، و از پشت سر به این است که ثروت ‏اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقین مى ‏کند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه مى‏ سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منکرات را غالب مى‏ کند.
شیطان اگر بتواند، مانع ایمان انسان مى‏ شود و اگر نتواند، راه‏ هاى نفاق و ارتداد را مى‏ گشاید و اگر موفّق نشود، با ایجاد شک و تردید و وسوسه، انسان را به گناه سوق مى‏ دهد تا از ایمان و عبادتش لذّت نبرد و کار خیر برایش سنگین و با کراهت جلوه کند.
در روایات متعدّد، صراط مستقیم، به اهل‏ بیت و ولایت على (ع) تعبیر شده است.

پیام ها

1- نافرمانى و گناه خود را به تقدیر و قضا و قدر الهى نسبت دادن، کارى شیطانى است. «قال فبما اغویتنى»
2- ابلیس مهلت خواست تا انتقام بگیرد، نه آنکه توبه کند. «أنظرنى، لاقعدنّ...»
3- ابلیس به جاى تشکّر از خداوند، گستاخى کرد. «انّک من المنظرین، لاقعدنّ لهم...»
4- شیطان، انسان را موجودى منفعل و اغواپذیر مى‏داند. «لاقعدنّ لهم...»
5 - شیطان، دشمن قسم خورده انسان است. «لاقعدنّ...» چنانکه در جاى دیگر مى‏گوید: «فبعزّتک لاغویّنّهم اجمعین»
6- انسان به طور فطرى سالک راه حقّ و مستقیم است. «لاقعدنّ‏لهم صراطک‏المستقیم»
7- ابلیس نیز اقرار دارد که راه مستقیم راه خداوند است. «صراطک المستقیم»
8 - شیوه‏ هاى اغفال ابلیس، متعدّد و مختلف است. «من بین ایدیهم ومن خلفهم و...»
9- شیطان، هم صراط مستقیم را مى‏ شناسد، «صراطک المستقیم» هم راه‏ هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، «لآتینّهم من بین...» هم شاکرین و ناسپاسان را. «و لاتجد اکثرهم شاکرین»
10- هدف وآرزوى شیطان، ناسپاسى انسان است.«ولاتجد اکثرهم شاکرین» بنابراین پیروى از شیطان، ناسپاسى خداست و انسان سپاسگزار، در راه ‏مستقیم است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی