display result search
منو
تفسیر آیه 6 و 7 سوره اعراف

تفسیر آیه 6 و 7 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 231 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 6 و 7

آیه‏ قبل، مجازات دنیوى را مطرح کرد و اینجا کیفر و محاسبه‏ اخروى را و با چندین تأکید حتمیّت سؤال قیامت را بیان مى‏ کند و اینکه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نیست، بلکه پیامبران نیز مورد سؤال قرار مى‏ گیرند. «یوم یجمع اللّه الرّسل فیقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انّک انت علاّم الغیوب»
سؤال: در قیامت از چه مى‏ پرسند؟
الف: از نعمت‏ ها. «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم» در روایات متعدّدى، رهبرى و ولایت را نیز از مصادیق نعمت مورد سؤال در آیه برشمرده ‏اند.
ب: از قرآن و اهل‏ بیت. پیامبر فرمود: از مردم سؤال مى‏ شود که با قرآن و اهل‏ بیت من چگونه عمل کردید؟ «ثمّ اسألهم ما فعلتم بکتاب اللّه و باهل‏بیتى»
ج: از رفتار و کردار. «لنسئلنّهم اجمعین . عمّا کانوا یعملون»
د: از اعضا و جوارح. «اِنّ السّمع والبَصر والفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً»
ه : از پذیرش و عدم پذیرش رسولان. «یا معشر الجنّ والانس ألم یأتکم رسل منکم...» چنانکه در جاى دیگر از رهبران دینى نیز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى‏ شود. «یوم یَجمع اللّه الرُّسل فیقول ماذا اُجِبتُم...»
و: از عمر و جوانى که چگونه سپرى شد.
ز: از کسب و درآمد. چنانکه در روایات مى‏ خوانیم: در روز قیامت انسان از چهار چیز به خصوص سؤال و بازخواست مى‏شود: «شبابک فیما أبلیته و عمرک فیما أفنیتَه و مالک ممّا اکتسبته و فیما أنفقتَه»، در مورد عمر و جوانى که چگونه آن را گذراندى و درباره‏ مال و دارایى که چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف کردى.
سؤال: این آیات بیان مى‏ کند که سؤال از همه کس حتمى است، امّا در بعضى آیات از جمله آیه 39 سوره‏ الرّحمن آمده که در آن روز، از هیچ انسان و جنّى نسبت به گناهانشان سؤال نمى‏ شود، «فیؤمئذ لا یسئل عن ذنبه انس و لاجانّ» این آیات چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: در قیامت، مواقف و ایستگاه‏ ها متعدّد است و هر موقفى صحنه‏ اى خاص دارد؛ در یک موقف، بر لب‏ ها مهر مى‏ خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى دیگر، مهر برداشته مى‏ شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى‏ پردازند. در موقفى از همه مى ‏پرسند، در موقفى نیز سکوت حاکم است و سؤالى نمى‏ شود.
پیامبر اکرم فرمودند: «کُلّکم راع و کُلّکم مسئول عن رَعیّته فالامام یسأل عن النّاس و الرّجل یسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بیت زوج ها و العبد یسأل عن مال سیّده» همه شما مسئول زیردستان خود هستید و باید پاسخگو باشید؛ امام از مردمش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه‏ همسرش و بنده از مال و دارایى مولایش. همچنین فرمودند: خداوند از من نیز سؤال مى‏ کند که آیا ابلاغ رسالت کردم یا نه؟

پیام ها

1- در روز قیامت، هم از رهبران سؤال مى‏ شود، هم از امّت ‏ها (جنّ و انس)، هم از نیکان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها. «فلنسئلنّ‏الّذین ارسل‏ الیهم ولنسئلنّ المرسلین»
2- سؤال در قیامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشکّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. «فلنسئلنّ... فلنقُصّنّ...»
3- علم خداوند، دقیق است. «بعلم» (نکره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.)
4- علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه ‏اى در کار نیست. «...بعلم و ما کنّا غائبین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام علیکم خیلی عالیه خدا حفظتون کنه

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی