display result search
منو
تفسیر آیه 151 سوره انعام

تفسیر آیه 151 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 121 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 151

قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلَّا تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْاً وَ بِالْوَلِدَیْنِ إِحْسَناً وَلَا تَقْتُلُواْ أَوْلَدَکُم مِنْ إِمْلَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُواْ الْفَوَ حِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَ لِکُمْ وَصَّکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ‏

ترجمه

بگو: بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده بخوانم: چیزى را با او شریک مگیرید، و به پدر و مادر نیکى کنید، و فرزندانتان را از ترس تنگدستى نکشید. ماییم که به شما و آنان روزى مى‏دهیم، و به کارهاى زشت، چه آشکار وچه پنهان، نزدیک نشوید، و نفسى را که خداوند (کشتن آن را) حرام شمرده، جز به حقّ (مثل قصاص یا دفاع) نکشید، اینهاست آنچه خداوند شما را به آن توصیه فرموده، باشد که تعقّل و اندیشه کنید.



در این آیه و دو آیه بعد، به چند اصل مهم اشاره شده که از مشترکات همه‏ ادیان آسمانى است، در تورات هم مشابه این دستورها آمده است.
دو نفر از سران مدینه به حضور پیامبر رسیدند. همین که حضرت این آیات را خواند، مسلمان شده و درخواست مبلّغ کردند. پیامبر نیز «مصعب‏بن عمیر» را همراهشان فرستاد. این حرکت زمینه ‏ساز مسلمان شدن مردم مدینه گشت.
قرآن در چهار آیه نسبت به پدر و مادر سفارش کرده است و در هر چهار مورد همراه با مسأله توحید و نهى از شرک است. همان گونه که در آفرینش اوّل خداست، بعد پدر و مادر. در این آیات هم اوّل توحید است، بعد نیکى به والدین، ضمناً این آیه چون محرّمات را مى‏ شمرد، پس ترک احسان به والدین هم حرام است.
پنج دستور این آیه چنان به یکدیگر پیوند دارند که گویا یک دستورند. «وصّاکم به» ضمیر «به» مفرد است.
امام صادق (ع) فرمود: احسان به والدین، یعنى کارى نکنیم که آنان وادار به درخواست و سؤالى از ما شوند.

پیام ها
1- بیان احکام الهى براى مردم، یکى از وظایف انبیاست. «أتل ما حرّم»
2- چون اصل در همه چیز، حلال بودن است، از این رو حلال ها شمارش نشده و فقط محرّمات گفته شده است. «أتل ما حرّم»
3- محرمات دین، از سوى خداست و پیامبر از پیش خود چیزى را حرام نمى‏کند. «حرّم ربّکم»
4- ممنوعیّت منکرات، جهت تکامل و تربیت انسان است. «حرّم ربّکم»
5 - چون شرک، ریشه‏ مفاسد است، در رأس محرّمات آمده است. «الاّ تشرکوا»
6- بعد از یکتاپرستى، احسان به والدین آمده است. «بالوالدین احسانا»
7- دستورهاى این آیه همه در قالب نهى است، مگر نیکى به پدر و مادر که در قالب امر است. یعنى نه تنها نیازارید، بلکه احسان کنید. «و بالوالدین احسانا»
8 - فرزندکشى و سقط جنین از ترس فقر، عملى جاهلانه است، اگر خدا ضامن روزى است، چه ترسى از فقر؟ «نحن نرزقکم»
9- هم اصلاح جامعه از مفاسد لازم است، هم اصلاح روح از رذایل. «ما ظهر منها و ما بطن»
10- برخى از گناهان چنان خطرناک است که نزدیک آنها هم نباید رفت. «لاتقربوا»
11- دستورات الهى، مطابق عقل یا زمینه شکوفایى آن است. «لعلّکم تعقلون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:06

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی