display result search
منو
تفسیر آیه 148 سوره انعام

تفسیر آیه 148 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 77 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 148

سَیَقُوُلُ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أشْرَکْنَا وَلَآ ءَابَآؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن شَىْ‏ءٍ کَذَ لِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ حَتَّى‏ ذَاقُواْ بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِندَکُم مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ‏

ترجمه

به زودى کسانى که شرک ورزیده ‏اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‏ خواست، نه ما و نه پدرانمان شرک نمى‏ آوردیم و هیچ چیزى را (از سوى خود) حرام نمى‏ کردیم. کسانى که پیش از آنها بودند (نیز پیامبران قبلى را) اینگونه تکذیب کردند تا آنکه طعم قهر و عذاب مارا چشیدند. بگو: آیا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشکار کنید! شما جز از گمان و خیال پیروى نمى‏ کنید و شما جز حدس‏زن و دروغگویانى بیش نیستید.


در این آیه یک خبر غیبى از آینده مطرح است که مشرکان چه خواهند گفت، «سیقول الّذین اشرکوا» آن آینده به وقوع پیوست و آنچه پیشگویى شده بود آنان گفتند. «و قال الّذین اشرکوا»
این بهانه که «اگر خدا مى ‏خواست، ما و پدرانمان مشرک نمى‏ شدیم» بارها توسّط مشرکان مطرح شده است، چنانکه در آیه 35 سوره‏ نحل و آیه 20 سوره زخرف نیز آمده است.
سؤال: این آیه سخن مشرکان را نقل مى‏ کند که اگر خدا از شرک ما راضى نیست، چرا ما را از آن باز نمى ‏دارد؟ پس شرک ما مورد رضاى خداست!
پاسخ: انجام هر کار از هر کسى، از مَدار قدرت خداوند بیرون نیست، لکن اراده و مشیّت خداوند آن است که انسان راه خود را آزادانه انتخاب کند. دولت که آب و برق و گاز را به منزل ما مى ‏آورد، این امکانات، دلیل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نیست. خداوند به انسان عقل و وحى عطا کرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختیار، نشانه‏ راضى بودن او به خلاف ما نیست.
خداوند، خواهان ایمان اختیارى مردم است نه اجبار آنان به ایمان آوردن. در قرآن بارها آمده است که: اگر خدا مى ‏خواست، همه را هدایت مى‏ کرد و پیامبر هم حقّ اکراه و اجبار مردم به ایمان را ندارد.


پیام ها

1- رهبران و اندیشمندان دینى باید خود را براى پاسخگویى به شبهات و بهانه‏ جویى‏ هاى آینده آماده کنند. «سیقول»
2- فرستادن انبیا و کتب آسمانى براى آنست که مردم با آزادى و اختیار، موحد شوند. پس منطق مشرکین (که اگر خدا مى‏ خواست با قهر و قدرت مانع شرک ما مى‏ شد) غلط است. «لوشاءاللَّه ما اشرکنا»
3- بدتر از گناه، توجیه آن است. مشرکان، شرک خود را توجیه کرده و آن را مشیّت الهى مى‏ دانستند. «لوشاءاللَّه ما اشرکنا» (جبرگرایى، بهانه ‏اى است براى فرار از مسئولیّت)
4- مشرکین، انحراف خود را با تاریخ نیاکان خود توجیه مى‏ کردند. «لو شاء اللَّه ما اشرکنا و لاآباؤنا»
5 - عقیده به جبر، از توجیهات بى‏ اساس منحرفان است. «لو شاء اللَّه ما اشرکنا» شیطان هم که رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنین گفت: «ربّ بما أغویتَنى»
6- مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تکذیب پیامبران پرداخته‏ اند. «کذلک کذّب الّذین من قبلهم»
7- قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دلیل مى‏کند. «قل هل عندکم من علم»
8 پایگاه درس هایی از قرآن- آنان که به بهانه‏ سرنوشت، از مسئولیّت مى ‏گریزند، منتظر چشیدن قهر خدا باشند. «ذاقوا بأسنا»
9- طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خیالاتند. «ان تتّبعون الاّ الظن»
10- اگر به جاى علم و یقین، در پى ظن و گمان باشیم، گمراه خواهیم شد. «ان انتم الاّ تخرصون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:44

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی