display result search
منو
تفسیر آیه 137 سوره انعام

تفسیر آیه 137 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 96 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 137

وَکَذَلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلَدِهِمْ شُرَکَاؤُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَلِیَلْبِسُواْ عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا یَفْتَرُونَ‏

ترجمه

و بدین سان (بت‏ها و خادمان بت‏ها که) شریکان آنها (در اموالشان محسوب مى‏ شدند،) کشتن فرزند را براى بسیارى از مشرکان (به عنوان قربانى براى بت‏ها) زیبا جلوه دادند تا آنان را به هلاکت کشیده و آیین آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مى ‏خواست چنین نمى ‏کردند (و به اجبار جلو آنان را مى‏ گرفت)، پس آنان را با دروغ ‏هایى که مى‏ بافند واگذار.



همان گونه که تقسیم کشت و دام، میان خدا و شریکان، در نظر مشرکان جلوه داشت، عشق به بت و فرزندکشى در پاى بت را هم وسوسه‏ هاى شیطانى در نظرشان آراسته بود.
«یُردُوهُم»: از «ارداء» به معناى هلاک کردن است.
مشرکان یا مى‏ گویند: دختر ننگ است و زنده به گورش مى‏ کنند، «أیمسکه على هون» یا مى ‏گویند: خرجى ندارم و باید نابود شود، «خشیة املاق» یا آن را نوعى قرب به بت‏ ها مى‏ دانند، که همه‏ اینها نوعى تزیین است.

پیام ها
1- بینش غلط و خرافى، سبب مى‏ شود که انسان، فرزند خود را پاى بت سنگى و چوبى قربانى کرده و به آن افتخار نماید. «زَیَّن... قتل أودلاهم» 2- مجرمان، حتّى براى فرزندکشى هم توجیه درست مى ‏کنند تا روان و وجدان خود را آرام کنند. «زَیَّن»
3- در انتقاد، انصاف را مراعات کنیم. «لکثیر من المشرکین» نه آنکه همه چنین ‏اند.
4- توجیه گناه و آراستن زشتى‏ ها، عامل هلاکت و سقوط است. «زَیَّن... لیُردُوهم»
5 - خرافه ‏گرایى، سبب التقاط و آمیختگى دین با شبهات است. «ولیلبسوا»
6- پیامبر، مسئول ابلاغ است نه اجبار، اگر مردم گوش نکردند، آنان را رها کرده و به سراغ دل‏ هاى آماده مى‏ رود. «فذرهم»
7- افکار و رفتار منحرفان، نباید حقّ‏جویان را دلسرد کند. «فذرهم و ما یفترون»
8 - شریک پنداشتن براى خداوند، افترا به اوست. «فذرهم و ما یفترون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی