display result search
منو
تفسیر آیه101 و 102 سوره انعام

تفسیر آیه101 و 102 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 273 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 101 و 102

بَدِیعُ السَّموَتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى‏ یَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ صَحِبَةٌ وَ خَلَقَ کُلَّ شَىْ‏ءٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ
ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَلِقُ کُلِّ شَىْ‏ءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى‏ کُلِّ شَىْ‏ءٍ وَکِیلٌ

ترجمه

(او) پدید آورنده‏ آسمان‏ها و زمین است، چگونه براى او فرزندى باشد، در حالى که براى او همسرى نبوده است و او هر چیز را آفریده و به هر چیز داناست.
آن است خداوند، پروردگار شما، معبودى جز او نیست، آفریدگار هر چیز است، پس او را بپرستید و او نگهبان و مدبّر همه چیز است.


کلمه‏ «بدیع» به معناى آفریدن ابتکارى است (نه تقلیدى).
آنکه آسمان‏ ها و زمین را بدون تقلید و نقشه‏ قبلى آفرید، چه نیازى به فرزند و همسر دارد؟ او با یک اراده، آنچه را بخواهد خلق مى‏ کند.
«خالق کلّ شى‏ء» توحید در خلق است و «هو على کلّ شى وکیل» توحید در امر است. «له الخلق والامر» .

پیام ها

1- آفریدگار جهان، توانمند است و نیازى به همسر و فرزند ندارد. «بدیع‏السموات»
2- خدایى را که قرآن معرفى مى‏ کند، با خدایى که دیگران عقیده دارند مقایسه کنید. «ذلکم اللَّه»
3- در عقیده‏ اسلامى، آفریدگار و پروردگار یکى است. «ربّکم... خالق کلّ شى‏ء» (امّا مشرکین، خالق را اللَّه مى‏ دانند، ولى عقیده به چندین ربّ دارند).
4- خالقیّت مطلقه‏ خدا، دلیل توحید است. «لا اله الاّ هو خالق کلّ شى‏ء»
5 - هم آفرینش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چیز به اراده‏ى اوست. «خالق - وکیل»
6- ربوبیّت و خالقیّت خدا، فلسفه‏ پرستش است. «ربّکم... خالق کلّ‏شى‏ء فاعبدوه»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:10

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی