display result search
منو
تفسیر آیه 89 سوره انعام

تفسیر آیه 89 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 186 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 89

أُوْلَئِکَ الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَبَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَیْسُواْ بِهَا بِکَفِرِینَ

ترجمه

آنان کسانى بودند که کتاب آسمانى و حکومت و قضاوت و مقام نبوّت به آنان دادیم. پس اگر این مشرکان به آنها کفر ورزند و نپذیرند (ناراحت نباش، چرا که) ما گروهى دیگر را که به آن کافر نیستند مى‏ گماریم.


کلمه‏ «حُکم»، هم به معناى حکومت و زمامدارى است، هم به معناى قضاوت و داورى و هم به معناى درک و عقل. در مفردات‏ راغب، معناى اصلى آن منع و جلوگیرى ذکر شده و چون عقل و قضاوت و حکومتِ صحیح مانع اشتباه و خلافند، به آنها حُکم اطلاق شده است.
در تفسیر المنار و روح المعانى از مفسّران نقل شده که مراد از (قومى که کفر نمى‏ورزند و حقّ را پذیرفته و حمایت مى ‏کنند) ایرانیانند.
امام صادق (ع) فرمود: اصحاب صاحب این امر، محفوظ هستند، اگر همه‏ مردم از او دور شوند، خداوند اصحاب او را مى ‏آورد. آنان همان کسانى هستند که خداوند درباره‏ آنان فرمود: «فاِن یکفر بها هؤلاء فقد وکّلنا...»

پیام ها
1- پیامبران، حقّ حکومت و قضاوت دارند. «آتیناهم الکتاب و الحکم و النبوّة»
2- نیکوکارى، صلاح پیشگى و راه یافتن به راه مستقیم، از اوصاف انبیاست. «نجزى المحسنین....کلٌّ من الصالحین....هدیناهم الى صراط مستقیم.....آتیناهم الکتاب»
3- هر مکتب طرفداران و مخالفانى دارد ومیان آنان نیز ریزش است و هم رویش. گاهى طرفدار، مخالف و یا مخالف، طرفدار مى ‏شود. مسلمان، مرتدّ و کافر، مسلمان مى ‏شود. «فاِن یکفر بها هؤلاء فقد وکّلنا بها قوماً»
4- با کفر گروهى، مکتب حقّ بى‏ طرفدار نمى‏ ماند. وقتى راه، حقّ و الهى باشد، آمد و رفت افراد نباید در انسان اثر کند. «فاِن یکفر بها هؤلاء فقد وکّلنا بها قوماً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی