- 1701
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 77 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 77
کلمه «بازغ» از «بزغ»، به معناى شکافتن و جارى ساختن خون است. امّا در اینجا گویا طلوع خورشید و ماه، پرده تاریکى شب را مى شکافد و سرخى کم رنگى در اطراف خود پدید مى آورد.
ابراهیم (ع) هم با ستاره پرستان برخورد کرد، هم با ماه و خورشید پرستان. به گفته بسیارى از مفسّران، گفتگوى حضرت ابراهیم با مشرکین منطقه بابل بود.
انسان در هر فرضیه اى که به بن بست رسید، باید بدون لجاجت، مسیر را عوض کند. بر خلاف مشهور که مى گویند: مرد آن است که روى حرف خود بایستد و پافشارى کند، این آیه به ما مى گوید: مرد آن است که حرفش «حقّ» باشد، گرچه با تغییر موضع باشد.
پیام ها
پیام هاى 1 و 2 و 3 آیه قبل، در اینجا نیز موضوعیّت دارد.
4- در انتقاد، باید از روش گام به گام بهره گرفت. در آیه قبل فرمود: من «آفلین» را دوست ندارم. ولى این جا مى فرماید: پرستش ماه، انحراف و ضلالت است.
5 - در راه شناخت، باید به فیض و هدایت الهى تکیه کرد و بدون آن، نمى توان به سرچشمه زلال معارف رسید. «لئن لم یهدنى ربّى»
6- در درون انسان، گمشده اى است که گاهى در پیدا کردن آن، سراغ مصداق هاى گوناگون (و گاهى انحرافى) مىرود. «هذا ربّى» در دو آیه پىدرپى آمده است.
7- انبیا هم به هدایت الهى نیازمندند. «لئن لم یهدنى ربّى»
8 - هدایتگرى از شئون ربوبیّت است. «یهدنى ربّى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه «بازغ» از «بزغ»، به معناى شکافتن و جارى ساختن خون است. امّا در اینجا گویا طلوع خورشید و ماه، پرده تاریکى شب را مى شکافد و سرخى کم رنگى در اطراف خود پدید مى آورد.
ابراهیم (ع) هم با ستاره پرستان برخورد کرد، هم با ماه و خورشید پرستان. به گفته بسیارى از مفسّران، گفتگوى حضرت ابراهیم با مشرکین منطقه بابل بود.
انسان در هر فرضیه اى که به بن بست رسید، باید بدون لجاجت، مسیر را عوض کند. بر خلاف مشهور که مى گویند: مرد آن است که روى حرف خود بایستد و پافشارى کند، این آیه به ما مى گوید: مرد آن است که حرفش «حقّ» باشد، گرچه با تغییر موضع باشد.
پیام ها
پیام هاى 1 و 2 و 3 آیه قبل، در اینجا نیز موضوعیّت دارد.
4- در انتقاد، باید از روش گام به گام بهره گرفت. در آیه قبل فرمود: من «آفلین» را دوست ندارم. ولى این جا مى فرماید: پرستش ماه، انحراف و ضلالت است.
5 - در راه شناخت، باید به فیض و هدایت الهى تکیه کرد و بدون آن، نمى توان به سرچشمه زلال معارف رسید. «لئن لم یهدنى ربّى»
6- در درون انسان، گمشده اى است که گاهى در پیدا کردن آن، سراغ مصداق هاى گوناگون (و گاهى انحرافى) مىرود. «هذا ربّى» در دو آیه پىدرپى آمده است.
7- انبیا هم به هدایت الهى نیازمندند. «لئن لم یهدنى ربّى»
8 - هدایتگرى از شئون ربوبیّت است. «یهدنى ربّى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است