display result search
منو
تفسیر آیه 65 و 66 سوره انعام

تفسیر آیه 65 و 66 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 212 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 65 و 66

«لَبْس» به معناى آمیختن، و «شِیَع» جمع «شیعه»، به معناى گروه است.
در آیه‏ قبل، قدرت نجات‏ بخش الهى مطرح شد، اینجا قدرت قهر و عذاب او.
امام باقر (ع) فرمودند: مراد از عذاب آسمانى، دود و صیحه و مراد از عذاب زمینى، فرورفتن در آن و مراد از «یَلبِسَکم شِیَعا»، تفرقه در دین و بدگویى و کشتن یکدیگر است. شاید آن حضرت در مقام بیان بعضى از نمونه‏ ها بوده ‏اند نه تمام مصادیق، زیرا مثلا عذاب فوق شامل فشار طاغوت‏ ها که حاکم بر مردمند و عذاب تحت شامل قهرى به دنبال نافرمانى مردم از رهبر حقّ که از مردم و در مردم و هم سطح آنان است نیز مى‏ شود.
تعابیر گوناگونى در قرآن خطاب به پیامبر اکرم‏، این مضمون را بیان مى‏ کند که پیامبر مسئولِ ابلاغ دین خداست، نه اجبار مردم به ایمان آوردن. از جمله: «ما جعلناک علیهم حفیظا»، «لستَ علیهم بمصیطر»، «ما أنت علیهم بجبّار» ، «ما على الرّسول الاّ البَلاغ» ، «أفانتَ تکره النّاس»، «لااکراه فى‏الدّین» ، «اِن أنت الاّ نذیر» و «قل لستُ علیکم بوکیل».


پیام ها

1- یکى از وظایف پیامبر، یادآورى قدرت بى‏مانند خداوند است. «قل هو القادر»
2- شرک، زمینه‏ساز دریافت انواع عذاب‏هاست. «ثم انتم تشرکون قل هو القادر...»
3- خداوند، هم نجات‏بخش است، هم عذابگر، آنکه آگاهانه سراغ غیر خدا مى‏رود، باید منتظر عذاب باشد. «قل هوالقادر على أن یبعث ...»
4- تفرقه و تشتّت، از عذاب‏هاى الهى و در کنار عذاب آسمانى و زمینى مطرح شده است. «یلبسکم شیعاً»
5 - گاهى مردم، به وسیله‏ مردم و با دست یکدیگر عذاب و تنبیه مى‏شوند. «یذیق بعضکم بأس بعض»
6- مبلّغان دینى باید از روش هاى گوناگون براى ارشاد مردم بهره‏گیرند. «اُنظر کیف نصرّف الآیات»
7- اگر مفهومى را در قالب‏ هاى متنوّع ارائه دادیم، به تأثیرات بیشترى امیدوار باشیم. «نُصرّف الآیات لعلّهم یفقهون»
8 - چون راه شما حقّ است، از تکذیب مردم نگران نباشید. «و هو الحقّ»
9- تو مسئول وظیفه هستى، ضامن نتیجه نیستى. «لستَ علیکم بوکیل»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی