display result search
منو
تفسیر آیه 44 سوره انعام

تفسیر آیه 44 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 458 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 44

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَبَ کُلِّ شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ‏

ترجمه

پس چون اندرزهایى را که به آنان داده شده بود فراموش کردند، درهاى هرگونه نعمت را به رویشان گشودیم (و در رفاه و مادیات غرق شدند) تا آنگاه که به آنچه داده شدند دلخوش کردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتیم پس یکباره محزون و نومید گردیدند.


«مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با یأس است. حالتى که مجرمان، هنگام پاسخ نیافتن در دادگاه پیدا مى‏ کنند.
در دو آیه‏ قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مى‏ کنیم تا تضرّع کنند، در این آیه مى‏ فرماید: برخى در لحظه‏ هاى گرفتارى هم خدا را فراموش مى‏ کنند. «نَسوا ما ذُکّروا...»
در قرآن مى ‏خوانیم: «و عسى اَن تحبّوا شیاً وهو شرّ لکم» ، چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى که براى شما شرّ است و حضرت على (ع) مى ‏فرماید: «اذا رأیت سبحانه یتابع علیک نعمه و أنت تعصیه فاحذره» اگر دیدى خداوند نعمت‏ هایش را بر تو مدام مى‏دهد، ولى تو گناه مى‏ کنى، پس به هوش باش، چه بسا این لطف ها عاقبت خوشى ندارد.
دنیا و بهره ‏هایش، هم مى ‏تواند براى انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آیه مورد بحث، دنیا نقمت به حساب آمده است. امّا ایمان و تقوى، برکات آسمان و زمین را براى اهلش به دنبال دارد، چنانکه در آیه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض»، بنابراین غفلت، درهاى خیر را بر روى انسان مى‏بندد.
پیامبر اکرم‏ فرمودند: »اذا رأیت اللّه یعطى على المعاصى فان ذلک استدراج منه«، اگر مشاهده کردى که دنیا به کام گنهکاران است خوشحال مباش، زیرا این استدراج الهى و به تدریج هلاکت کردن اوست. و آنگاه حضرت این آیه را تلاوت فرمودند.
امام باقر (ع) در تأویل آیه فرمودند: چون مردم ولایت على‏ بن ابى‏طالب را ترک کردند و حال آنکه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنیا بسط دادیم، «فتحنا علیهم...» تا حضرت قائم‏ (عج) قیام کند، «حتّى... أخذناهم بغتة».


پیام ها
1- همیشه رفاه زندگى، علامت رحمت نیست، گاهى زمینه‏ عقوبت است. «نسوا - فتحنا»
2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافکاران، یکى از سنّت ‏هاى الهى است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا»
3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذکّروا...اخذناهم»
4- تنگناها و گشایش ‏ها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا»
5 - مرگ و قهر الهى، ناگهانى مى‏ آید، پس باید همیشه آماده بود. «بغتة»
6- شادى عیّاشان، ناگهان به ناله‏ مأیوسانه تبدیل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی